Grundnivå
30 hp avklarade kurser samt Engelska 6
Inga huvudområden
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Modul 1 (15 hp): Klimatförändringar: diplomati och utrikespolitik
Den första modulen behandlar klimatförändringarnas historia på den politiska arenan. Vi diskuterar och analyserar centrala aktörer och institutioner, såsom FN och EU, viktiga avtal och politiska problem genom relevant teoretisk litteratur. Detta kontextualiseras framför allt genom frågor om makt och ansvar: vem bestämmer, vem påverkas och var ligger det historiska ansvaret? Kursen fokuserar även på samtida utrikespolitiska utmaningar och diplomatiska förhandlingar i försök att bemöta klimatförändringarnas politiska och sociala konsekvenser.
Modul 2 (15 hp): Klimatsäkerhet och lokala erfarenheter
Den andra modulen fokuserar på de ojämna effekterna av klimatförändringar för människors liv från ett globalt perspektiv. Med hjälp av teoretiska och konceptuella verktyg kommer studenterna utveckla en god förståelse av klimaträttvisa och de ojämna effekterna för olika regioner och grupper i lokalsamhällen. Modulens fokus ligger på den empiriska dimensionen av klimatförändringarnas påverkan. Studenterna utforskar olika fall som illustrerar de ojämna effekterna samt lokala erfarenheter av dessa.
Efter avslutat modul 1 ska studenten kunna:
(ILM 1) Redovisa och problematisera klimatpolitikens historia och utveckling på den globala arenan,
(ILM 2) Kritiskt analysera och diskutera centrala internationella problem och teman genom teorier om politiska styrningsformer rörande klimatförändringar.
(ILM 2) Identifiera, beskriva och analysera en central fråga, ett område eller en process inom utrikespolitik och diplomati som rör klimatpolitiska frågor,
(ILM 4) Kritiskt utvärdera olika teorier om klimatpolitiska styrningsformer.
Efter att ha avslutat modul 2 ska studenten kunna:
(ILM 5) Förklara klimatförändringarnas skiftande konsekvenser i relation till människors livsvillkor, samt hur dessa hänger samman med migration, mobilitet, konflikt och urbanisering,
(ILM 6) Kritiskt diskutera och operationalisera teorier om klimatsäkerhet och klimaträttvisa för tolkningen av regionala och lokala erfarenheter av klimatförändringar,
(ILM 7) Analysera och diskutera empiriska fall av klimatförändringarnas skiftande konsekvenser, genom bruk av teorier om klimaträttvisa och klimatsäkerhet,
(ILM 8) Kritiskt utvärdera olika tolkningar av regionala och lokala erfarenheter rörande klimatförändringar.
Undervisning sker genom föreläsningar och seminarier. Studenterna förväntas även, utöver deras närvaro, ägna åtskillig tid att studera kurslitteraturen och att förbereda sig inför examination.
ILM 1 till 4 examineras genom en muntlig och en individuell skriftlig examination.
Studentens prestation på modul 2 (Klimatsäkerhet och lokala erfarenheter) bedöms på följande sätt:
ILM 5 till 8 examineras genom en gruppuppgift och en individuell skriftlig examination.
Module 1
Coen, David; Kreienkamp, Julia and Pegram, Tom (2020), Global Climate Governance. Cambridge: Cambridge University Press. 108 pages.
Online access: https://doi.org/10.1017/9781108973250
Harris, Paul G. (2021), Pathologies of Climate Governance
International Relations, National Politics and Human Nature. Cambridge: Cambridge University Press. 278 pages.
Online access:
https://doi.org/10.1017/9781108526029
Magnusdottir, Gunnhildur and Kronsell, Annika: Gender, Intersectionality and Climate Institutions in Industrialised States. London: Routledge. 278 pages
Routledge Open access online: https://doi.org/10.4324/9781003052821
Additional scholarly articles will also be used.
Module 2
Sillitoe, Paul (2021) The Anthropocene of Weather and Climate. Ethnographic Contributions to the Climate Change Debate. London: Berghahn Books, 354 pages. Open access: https://doi.org/10.3167/9781800732315
Hoffman, Susanna, Eriksen, Thomas Hylland and Mendes Paulo (2022) Cooling Down. Local Responses to Global Climate Change. London: Berghahn Books, 402 pages. Open access: https://doi.org/10.3167/9781800731899
Additional scholarly articles will also be used.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.