Kursplan
Kursplan hösten 2027
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Godkända kurser från år 1: Introduction to multidisciplinary interaction design, Embodied interaction, Collaborative media, Individual project
Huvudområde
KSIDI / Interaktionsdesign
Fördjupningsnivå
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan i normalfallet ingå i en generell examen på avancerad nivå.
Innehåll
Grunden för kursen består av nyckelbegrepp för att förstå spelets och den lekfulla interaktionens rum. Dessutom innehåller grunden nyckelbegrepp för att utforma lekaktiviteter, såsom spelmekanik och det spelcentrerade tillvägagångssättet. Mer avancerade ämnen som experimentell lek, kritisk lek, seriös lek, konstlek och urban lek tas upp, beroende på valet av projektinriktning. Vi siktar på att dra nytta av våra styrkor inom området fysisk databehandling och konkret interaktion, men det kommer att finnas möjligheter att utforska olika spelformer och utveckla nya genrer. När det gäller designmetodik skapar studenterna lekfulla interventioner som engagerar kroppen och sinnena, liksom de rumsliga och sociala sammanhangen för lek, genom designexperiment som inkluderar lo-fi- och hi-fi-prototyper samt lektester. Beroende på interventionens karaktär kommer tekniker som designimprovisation och fysisk prototypframtagning att ingå.
Lärandemål
För att öka precisionen mappas de generiska typerna av resultat till interaktionsdesign enligt följande.
- Kunskap och förståelse – Repertoar och teori (kanoniska mönster, viktiga mönsterelement och viktiga teoretiska begrepp)
- Förmågor och färdigheter – Färdigheter och teknik (inklusive designmetod)
- Bedömning och förhållningssätt – Reflektion och kritik.
Repertoar och teori
- Skapa en repertoar av viktiga spel- och lekexempel för att utforma lekfull interaktion. (1)
- Utveckla förtrogenhet med nyckelbegrepp och teorier om spel och lek som fysiska och situerade fenomen. (2)
Färdigheter och tekniker
- Visa förmåga att använda interaktionsdesigntekniker som är lämpliga för att utforma lekfull interaktion i rumsliga, sociala och fysiska sammanhang. (3)
- Visa förmåga att bidra till akademisk kunskapsuppbyggnad relaterad till spel och lek genom designaktiviteter och akademiskt skrivande. (4)
Reflektion och kritik
- Uppvisa förmåga att reflektera över vilken roll spel och lek har i samhället och livet. (5)
- Visa förmåga att positionera perspektiv på lekfull interaktion inom de akademiska fälten interaktionsdesign och spelstudier. (6)
Arbetsformer
De pedagogiska inslagen omfattar introduktion till grundläggande begrepp i kursen, följt av gruppdesignprojekt där studenterna skapar lekfulla interventioner – med hjälp av avancerade begrepp och designtekniker efter behov. Utbildningsaktiviteterna specificeras ytterligare i en detaljerad kursguide.
Bedömningsformer
Läranderesultat relaterade till design för spel, lek och lekfull interaktion (1–3) bedöms under 4 muntliga gruppexaminationer (studio crits) och under 1 workshop. Lärandemål som har att göra med situerat spel (2, 5) bedöms i 2 seminarier och en kort uppsats. Lärandemål som har att göra med akademisk färdighet (4, 6) bedöms i en kort uppsats och 2 seminarier.
- Deltagande i seminarium: 2 hp
- Kortfattat dokument: 1 hp
- Inledande uppgifter: 3 hp
- Slutligt projekt: 9 hp
Kurslitteratur
**Obligatorisk litteratur: **
- Sicart, M. (2012) Play Matters. Cambridge: MIT Press
Övriga obligatoriska texter kommer att delas ut i undervisningen och omfattar utdrag ur Sicart och Wilson om "abusive games", Montola, Waern och Stenros om "augmented reality-games", Niedenthal om "smell games", Hunike et al om "game mechanics, dynamics and aesthetics".
Rekommenderad litteratur:
- Fullerton, Tracy (2008) Game design workshop. A playcentric approach to creating innovative games. 2nd ed. Burlington, MA: Morgan Kaufmann Publishers.
Dessutom kommer aktuella artiklar och spel att tillkomma och studenterna kommer att samla in och kritiskt utvärdera ytterligare litteratur och media baserat på fokus för sina projekt.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.