Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV523G Mätmetoder och utvärdering (godkänd)
Inget huvudområde
G1F
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att hantera olika typer av klienter på individuell basis med avseende på att genomföra och utvärdera träningsförlopp med ett vetenskapligt förhållningssätt.
Innehåll
I kursen arbetar studenten med utgångspunkt i individer som vill förbättra sin prestationsförmåga genom fysisk aktivitet. Centrala begrepp inom fälten fysisk aktivitet, träning, prestation och utvärderingsmetoder bearbetas och tillämpas i praktiska situationer under hela kursen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Kritiskt granska och utvärdera effekterna av träning utifrån näringsfysiologiska, arbetsfysiologiska och prestationspsykologiska parametrar
- Värdera olika typer av träningsplanering i relation till fysiologiska såväl som psykologiska parametrar
- Diskutera etiska dilemman utifrån aktuell forskning såväl som empiriska erfarenheter av arbete med klienter
- Utforma en systematisk sammanställning av träningsplaneringar, tränings- och testresultat i olika sammanhang
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment, formativ feedback och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Kursen examineras genom 3 olika prov:
Prov 1. Skriftlig rapport och en muntlig och praktisk redovisning, 9 hp (Written Report and an Oral and Practical Presentation), som examinerar lärandemål 1-2.
Prov 2. Muntlig presentation och diskussion med skriftligt underlag, 3hp (Oral Presentation and Discussion with Written Basis), som examinerar lärandemål 3.
Prov 3. Muntlig presentation med skriftligt underlag, 3 hp (Oral Presentation with Written Basis), som examinerar lärandemål 4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och antingen prov 2 eller 3.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Canfitpro (2016)Foundations of Professional Personal Training. (2nd edition). Leeds: Human Kinetics (384s)
McGuigan, Mike (2017) Monitoring training and performance in athletes. Leeds: Human Kinetics. (264s)
Kenney, Larry W., Wilmore, Jack H. & Costill, David L. (2015). Physiology of sport and exercise (6th edition). Leeds: Human Kinetics. (s. 347-436)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel. (2023)Foundations of Sport and Exercise Psychology. 8th Ed, Human Kinetics Publishers (737 s.)
Vetenskapliga artiklar. 300 s
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.