Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN802C Engelska och lärande: språkundervisning i teori och praktik (genomgången)Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla ett teoretiskt tänkande kring innehålls- och språkintegrerat lärande. Vidare syftar kursen till att studenterna fördjupar sina kunskaper om språklig variation och språkliga normer. Dessutom syftar kursen till att studenterna fördjupar sin förståelse av förhållandet mellan språklig variation och språkundervisning, inklusive läromedelsval.
Innehålls- och språkintegrerat lärande, 7.5 hp
Delkursen fokuserar innehålls- och språkintegrerat arbete, dess teoretiska bas samt praktiska tillämpningar ur ett gymnasieperspektiv. Kursen betonar att språkutveckling på gymnasiet till stor del handlar om att elever utvecklar en genremässig bredd i samtal, tal, läsning, lyssnande och skrivande. Delkursens innehåll inbegriper betydelsen av ett akademiskt ordförråd för valet av texter och uppgifter.
Sociolingvistik i undervisningskontext, 7.5 hp
Delkursen behandlar språklig variation och språkliga normer. Med utgångspunkt från sociolingvistiken behandlas bl.a. språk och kön, makt, regionala variationer samt engelska som internationellt kontaktspråk. Vidare undersöks sambandet mellan identitet och språk. Olika digitala redskap används för att studera språklig variation. Frågor rörande språklig variation återknyts dessutom till språkundervisning och språkläromedel.
Innehålls- och språkintegrerat lärande, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- förklara principerna för innehålls- och språkintegrerat lärande
- kritiskt värdera vad innehålls- respektive språkstyrda språkinlärningsmodeller innebär för förhållandet mellan innehåll och språk samt elevers lärande och lärares undervisning med utgångspunkt i relevant teori och forskning
- planera, bedöma och kritiskt värdera en tvärämnesinriktad pedagogisk planering som bygger på principerna om innehålls- och språkintegrerat lärande
- kommunicera resultatet av den pedagogiska planeringen i en akademisk kontext
- välja texter utifrån texternas akademiska ordförråd samt på vetenskaplig grund utforma undervisning med syfte att stödja elevers språkutveckling
Sociolingvistik i undervisningskontext, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- kritiskt värdera språklig variation i relation till olika faktorer som plats, klass, genus och etnicitet
- kritiskt använda digitala redskap för att studera språkbruk och språklig variation
- dra teoretiskt grundade slutsatser om språkundervisning och val av läromedel på korrekt, tydlig och varierad engelska, samt med tydlig struktur och god presentationsförmåga
Innehålls- och språkintegrerat lärande, 7.5 hp
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp. Undervisningen bedrivs på engelska.
Sociolingvistik i undervisningskontext, 7.5 hp
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp. Undervisningen bedrivs på engelska.
Innehålls- och språkintegrerat lärande, 7.5 hp
Den första delexaminationen består av en individuell skolanknuten pedagogisk planering som bygger på principen om innehålls- och språkintegrerat lärande (CLIL) som redovisas muntligt och skriftligt (lärandemål 1–4).
Den andra delexaminationen (lärandemål 5) består av ett paper som fokuserar akademiskt ordförråd. Resultatet redovisas även muntligt.
Vid de muntliga presentationerna krävs god språkbehandling, tydlig disposition och utmärkt presentationsförmåga. De skriftliga texterna ska vara väl disponerade samt formellt och språkligt korrekta. Dessutom ska referenshanteringen vara konsekvent.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstarten.
För betyget väl godkänd på hel kurs krävs betyget väl godkänd på båda delkurserna.
Sociolingvistik i undervisningskontext, 7.5 hp
Delkursen examineras genom att studenterna individuellt, muntligt och skriftligt redovisar resultatet av en mindre sociolingvistisk undersökning (lärandemål 1, 2, 3).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstarten.
För betyget väl godkänd på hel kurs krävs betyget väl godkänd på båda delkurserna.
Innehålls- och språkintegrerat lärande, 7.5 hp
Gibbons, Pauline (2009). English learners: Academic literacy and thinking. Portsmouth: Heinemann (192 s).
Olsson, Eva (2015). Progress in English academic vocabulary use in writing among CLIL and non-CLIL students in Sweden. Moderna språk, volume 2, 51–74.
Forskningsartiklar om CLIL och ordinlärning, ca 400 sidor.
Sociolingvistik i undervisningskontext, 7.5 hp
Hornberger, Nancy & McKey, Sandra Lee. (2010). Sociolinguistics and Language Education. Toronto: Multilingual Matters. 560 p.
Forskningsartiklar i urval tillkommer, ca 200 sidor
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.