Grundnivå
Engelska 6 samt 30 hp i samhällsvetenskap
Nivå 31-60 hp. Fristående kurs inom huvudområdet socialt arbete, kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i socialt arbete.
Syftet med kursen är att studenten utvecklar kunskap om socialpolitik, välfärdssystem och sociala problem och livsvillkor ur ett kultur- och mångfaldsperspektiv.
I kursen behandlas socialpolitik och det sociala arbetets organisering i olika situationer med utgångspunkt i ett jämförande perspektiv. Det sociala arbetets praktik i internationell miljö diskuteras. Vidare belyses olika välfärdssystem med avseende på socialpolitik och socialt arbete. Kursen diskuteras utifrån olika teman; barn och familj, åldrande, migration och missbruk, profession och utbildning. Vidare bidrar kursen till att utveckla studentens reflektioner utifrån den egna professionella identiteten. Studenten förväntas kritiskt reflektera, analysera och diskutera olika aspekter av välfärdssystem såsom socialpolitik, organisation, utmaningar och socialt arbete i en svensk och/eller annan välfärdskontext.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva och analysera socialpolitik i lokal och global kontext,
- analysera sociala problem och identifiera utsatta grupper och miljöer samt reflektera över välfärdssystems betydelser för människor,
- beskriva och problematisera de sociala system i vilka socialt arbete verkar, och
- kritiskt reflektera och analysera över olika välfärdsmodeller och dess betydelse för praktiskt socialt arbete.
Kunskaperna utvecklas individuellt genom i huvudsak föreläsningar, kurslitteratur, diskussion kring fallbeskrivningar samt individuella och gruppvisa skrivuppgifter. Studenten ska individuellt och i grupp planera och genomföra sina studier. Studenten handleds i praktiska metodövningar och i skrivprocessen. Lärandemål 1 och 2 tränas genom att studenten såväl individuellt som i grupp arbetar med frågor som ställs i föreläsningarna kopplade till kurslitteratur, lagar, förordningar och konventioner. Kursdeltagarna ska även diskutera frågor som de själva ställer samt tränas att kritiskt granska dessa. Lärandemål 3 stöds genom obligatoriska gruppdiskussioner, kopplade till case där studenten ska visa hur det egna ställningstagandet och värderingar påverkar det sociala arbetet. Lärandemål 1 och 4 stöds genom att studenten utifrån eget valt tema genomför ett skriftligt fördjupningsarbete, där studenten reflekterar och analysera över olika välfärdsmodeller och dess betydelse för praktiskt socialt arbete.
I kursen examineras lärandemålen 1 och 4 genom individuell skriftlig fördjupningsuppgift. Lärandemål 2 och 3 examineras individuellt genom muntlig presentation i gruppseminarier. Fokus i den skriftliga fördjupningsuppgiften ligger på förmågan att problematisera och analysera komparativ socialpolitik. Fokus i den muntliga presentationen ligger i att argumentera för och motivera gjorda val i arbetet samt att reflektera över dessa val och över socialpolitikens tillämpning och dess konsekvenser i socialt arbete. Specifika bedömningskriterier presenteras i studiehandledningen. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment ska efter beslut från examinator kompenseras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift. För att uppnå godkänt resultat på kursen i sin helhet krävs betyget godkänd för varje undersökning. För att uppnå väl godkänd på kursen i sin helhet krävs betyget Väl Godkänd för samtliga examinerande moment.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Alcock P, Craig G, (2009) International Social Policy: Welfare Regimes in the Developing World. London: Palgrave Macmillan 320 p.
Greene, L, Clark, K (2016) Social Policy for Social Work - A Critical Introduction to Key Themes and Issues. Cambridge: Polity Press. 240 p.
Vetenskapliga artiklar, praktikfall och arbetsmaterial tillkommer motsvarande ca 300 sid.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.