Avancerad nivå
Examen om minst 180 högskolepoäng i huvudämnet omvårdnad alternativt vårdvetenskap inklusive ett examensarbete om minst 15 högskolepoäng.
HSOMA Omvårdnad
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår som en obligatorisk kurs i Omvårdnad mastersprogram år 1. Kursen kan även ges som fristående kurs.
Kursen behandlar och belyser centrala begrepp och teorier inom omvårdnad och medicinsk vetenskap av relevans för omvårdnadsarbetet ur ett professions- och verksamhetsperspektiv. Relevanta kärnkompetenser, modeller för omvårdnad däribland omvårdnadsprocessen diskuteras. Begreppen kulturmedvetenhet jämställdhet och profession diskuteras och problematiseras i relation till sjuksköterskans funktion. Sambandet mellan vetenskap och evidens diskuteras. Även ett akademiskt skrivande och vikten av att anta ett kritiskt förhållningssätt behandlas.
Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupad kunskap och förståelse om centrala begrepp inom medicinsk vetenskap, vårdvetenskap och omvårdnad utifrån ett teoretiskt och empiriskt perspektiv. Kursen ska även leda till att ge fördjupade kunskaper om kärnkompetenserna, kulturmedvetenhet och jämställdhet för sjuksköterskans funktion i omvårdnadsarbetet.
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- analysera och problematisera teorier av relevans för omvårdnad och medicinsk vetenskap
- förklara och problematisera begreppen profession, evidens och vetenskap i relation till sjuksköterskans funktion
- förklara och kritiskt granska begreppen, kulturmedvetenhet, jämställdhet och kärnkompetenser i relation till kliniskt omvårdnadsarbete, och
- tillämpa akademiskt skrivande och anta ett kritiskt förhållningssätt satt i relation till texters uppbyggnad och vetenskapliga innehåll.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, egna studier och seminarier som stöd för lärandemål 1–4. För att studenten ska kunna uppnå lärandemålen presenteras kursinnehållet först vid föreläsningar. Därefter behandlas lärandemålen 1–3 under flera seminarier där studenten argumenterar och diskuterar begreppen omvårdnad, evidens, profession, samt kärnkompetenser. Lärandemål 1–4 diskuteras och analyseras utifrån ett omvårdnadsperspektiv i en skriftlig individuell inlämningsuppgift som presenteras vid ett slutseminarium i form av opponent-och respondentskap. Av de schemalagda momenten är slutseminarium obligatoriskt. Eventuell frånvaro vid detta kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
Lärandemålen 1–4 examineras i en skriftlig individuell inlämningsuppgift. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att förklara, diskutera, analysera och problematisera en vald teori som kopplas till relevant kärnkompetens/-er och hur den/de diskuteras och problematiseras i relation till relevant vetenskaplig litteratur. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning. För att erhålla betyget godkänd på kursen krävs godkänt resultat på kursens examinationsmoment (akademiskt diskussionspaper) samt att övriga kurskrav avseende obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på kursens examinationsmoment (akademiskt diskussionspaper).
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schema.
¤ markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom mastersprogrammet
¤ Edberg AK, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund; Studentlitteratur. 600s.
Garnow T, (2021) Kulturmöten – Interkulturell omvårdnad med normkritiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur AB. 296 s.
¤ Polit F, Beck CT, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 11th rev international edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 768s
Dessutom ingår vetenskapliga studier och elektroniska dokument aktuella för kursen.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.