Grundnivå
- DA174A Informatik: Planering av etablering och införande av digitala resurser, 15 hp
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kursen EK185A Ledarskap och organisation: Digitalisering och organisatoriska förändringsprocesser, 7,5 hp
MHINF Informatik
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet informatik och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i informatik.
Kursen syfte är studenten ska fördjupa sin kompetens i de aspekter som rör bruk av digitala resurser och hur digital praktik kan stödjas med digitala resurser. Särskild relevans har komplexiteten i den information och data som är centrala för den efterföljande etableringen av digitala resurser i en praktik.
Begreppet digital resurs ska i sammanhanget ses som en delmängd av ett informationssystem som då är en integrerad uppsättning av digitala resurser. Begreppet etablering ska i sammanhanget ses som att göra informationssystemet till en naturlig och stabil del av verksamheten. Begreppet digitala praktiker ska i sammanhanget ses som sättet verksamheter, grupper eller individer interagerar med och organiserar sitt arbete kring digitala verktyg, teknologier och processer. Digitala praktiker kan beskrivas via tre dimensioner – teknisk, social/kulturell samt process.
Innehåll:
- Visualisering av information och processer
- Förändringsarbete
- Dataanalys
- Beslutsteorier
- Verksamhetsutveckling
- Informationssystemsarketyper
- Teoretiska perspektiv på bruk och etablering
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. beskriva rollen av data som resurs i digital verksamhetsutveckling och hur detta arbete kan organiseras utifrån olika teoretiska perspektiv,
2. förklara grundläggande förutsättningar som olika digitala resurser erbjuder en verksamhet baserat på hur data hanteras i den digitala resursen,
3. beskriva och förklara förutsättningar, möjligheter och risker med informationssystem som medel för styrning av verksamheter.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
4. anpassa ett informationssystem utifrån de förutsättningar som olika digitala resurser erbjuder en verksamhet,
5. göra analys av stora datamängder med kvantitativa metoder utifrån teoretiska perspektiv och verksamhetsbehov,
6. utforma och utvärdera bruk av ett informationssystem, med avseende på multidimensionell hållbarhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
7. utreda och kritiskt diskutera bruket av ett informationssystem i en digital praktik med perspektiv på etik och multidimensionell hållbarhet,
8. kritiskt värdera och diskutera datakvalitet utifrån teoretiska perspektiv på data och information,
9. kritiskt diskutera kvalitativa aspekter för en genomförd dataanalys med kvantitativa metoder,
10. identifiera och kritiskt diskutera och värdera informatikerns roll i arbetet med att bruka digitala praktiker med perspektiv på kompetens och praktiska färdigheter.
Föreläsningar, laborationer, seminarier, grupparbeten, projektarbete, självstudier
- Muntliga tentamina 7,5 hp (UV) bedömer lärandemål: 1– 6
- Inlämningsuppgifter 7,5 hp (UG) bedömer lärandemål: 7–10
Krav för Godkänd:
Godkända muntliga tentamina (7,5 hp) och godkända inlämningsuppgifter (7,5 hp).
Krav för Väl godkänd:
Väl godkända muntliga tentamina (7,5 hp) samt godkända inlämningsuppgifter (7,5 hp).
- Alaimo, C and Kallinikos, K., (2024). Data Rules- Reinventing the Market Economy, Acting with technology, MIT Press.
- Verbeek, P. (2005). What things do philosophical reflections on technology, agency, and design. University Park, Pa.: Pennsylvania State University Press.
- Wärnestål, P. (2021). Design av AI-drivna tjänster. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur.
- Artikelkompendium som förmedlas av universitetet.
Referenslitteratur:
- Beynon-Davies P. (2011). Significance. Exploring the nature of information, systems, and technology. Palgrave.
- Blomström, V. & Wennerberg, J. (2021). Akademiskt läsande och skrivande. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur.
- Esaiasson, P., Gilljam, M., Oscarsson, H., Towns, A.E. & Wängnerud, L. (2017). Metodpraktikan: konsten att studera samhälle, individ och marknad. (Senaste upplagan). Stockholm: Wolters Kluwer.
- Hertzum, M. (2021). Organizational Implementation: The Design in Use of Information Systems [Elektronisk resurs]. (1). Springer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.