Grundnivå
För tillträde till kursen krävs 90 hp varav kurserna SF142B och SF143B skall vara godkända
Nivå 61-90 hp. Kursen ingår i programmets sjätte termin.
Syftet med kursen är att studenten ska kunna planera, genomföra och försvara ett självständigt examensarbete med utgångspunkt från frågeställningar relevanta för huvudområdet handikapp- och rehabiliteringsvetenskap.
Innehållet i kursen utgörs av den fördjupning inom huvudområdet som studenten gör i valet av frågeställning och genomförandet av examensarbetet. Dessutom fördjupas studentens kunskap i vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskapligt skrivande. Examensarbetet innebär att studenten tränar sig att formulera ett vetenskapligt problem/fenomen och en frågeställning relevant för huvudområdet handikapp- och rehabiliteringsvetenskap. Därefter innefattar arbetet att designa, planera och genomföra en vetenskaplig undersökning samt att sammanställa och presentera resultatet i form av en uppsats. Efter uppsatsens genomförande medverkar studenten i ett seminarium där det egna arbetet försvaras och en opposition på en annan students examensarbete genomförs.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- identifiera ett vetenskapligt problem/fenomen och formulera frågeställningar relevanta för handikapp- och rehabiliteringsvetenskap,
- planera och genomföra inom givna tidsramar en för huvudområdet relevant vetenskaplig studie i vilken teoretiska och metodologiska färdigheter tillämpas,
- redogöra för och tillämpa forskningsetiska principer,
- producera och lägga fram en vetenskaplig text som präglas av vedertagna krav på vetenskaplig noggrannhet, formalia och med språkligt godtagbar kvalitet,
- föra en kritisk argumentation om det egna och andras examensarbete, och
- identifiera eget behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens.
Examensarbetet innebär att skriva en uppsats med vetenskaplig grund, enskilt eller i par. Lärandemål 1-4 uppnås dels genom föreläsningar och seminarier kring de olika avsnitten som uppsatsen ska innehålla, dels genom grupp- och individuell handledning. Det självständiga arbetet med examensarbetet dokumenteras individuellt i ett processdokument (gäller vid pararbete). Dessutom anordnas workshop med informationssökning av biblioteket. Lärandemål 5 uppnås genom att studenten studerar en film med exempel på respondent- och oppositionsrollen. Med utgångspunkt från uppsatsämnet diskuteras i grupp behovet av ytterligare kunskap i relation till kompetensutveckling för att uppnå lärandemål 6. Handledningstiden är begränsad till den termin studenten först registrerades på kursen. Undantag kan göras av studierektor om särskilda skäl föreligger. Uppsatshandledaren rekommenderar när uppsatsen är redo för prövning i examination. De inplanerade handledningstillfällena kan inte kompenseras vid annat tillfälle.
Lärandemål 1-5 examineras genom att studenten skriver en uppsats som läggs fram vid ett examinationsseminarium där uppsatsen försvaras samt opposition ges på ett annat examensarbete. Fokus i bedömningen i det skriftliga examensarbetet ligger på genomförandet av forskningsprocessen,vald vetenskaplig metod,vetenskapligt skrivande och för opponent- och respondentskap, på förmågan att ge och respondera på kritik under opponentskapet. Vid pararbete görs individuell bedömning genom det processdokument som studenten fört. Lärandemål 6 examineras genom aktivt deltagande vid reflektionsgrupper för Personlig och professionell utveckling (PPU). Fokus för bedömningen är studentens aktivitet i samtal om den egna kunskapsprocessen i relation till socialpedagogiskt arbete. Kriterier för bedömningen av examensarbetet, opponentskap och respondentskap specificeras i en bedömningsmatris i studiehandledningen.
För att blir godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänt på examensarbetet, godkänt opponent- och respondentskap, samt aktivt deltagande vid PPU-moment. För betyget Väl godkänt på hela kursen krävs Väl godkänt på examensarbetet, godkänt opponent- och respondentskap, samt aktivt deltagande vid PPU-moment.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Backman J, (2015)Rapporter och uppsatser. 2., uppdaterade [och utök.]. uppl. Lund: Studentlitteratur. 223 s.
Dysthe O, Hertzberg F, Hoel T L, (2011)Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 146 s.
Gudmundsson P, (2016)Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Reviderad inför vårterminen 2017. Utbildningsnämnden. Fakulteten Hälsa och Samhälle
Jeppsson Grassman E, Taghizadeh Larsson A, (2015 ) Att studera funktionshinder och åldrande. En bok om metoderfarenheter . Linköpings universitet. 150 s.
Valbar litteratur i samråd med handledare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.