Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt engelska 6.
Huvudområde
KSIDI / Interaktionsdesign
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet interaktionsdesign och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i interaktionsdesign.
Innehåll
Att skapa och framställa prototyper i fysiska och/eller digitala material är en viktig del av arbetet som interaktionsdesigner. I den här kursen blandar vi en mängd olika skapande- och framställningstekniker såsom programmering, elektronik samt datorstödd design och tillverkning. Som designer är det viktigt att förstå hur prototyper fungerar och hur de kan framställas på effektiva sätt. Designlitteratur används som utgångspunkt för att skapa en förståelse för detta och för att kritiskt reflektera över hur prototyper framställs.
Inom ramen för kursen introduceras studenterna till teorier om prototypframställning och designteori i relation till interaktionsdesign. Tekniker för prototypframställning presenteras som kommer användas under hela utbildningsprogrammets gång. Studenterna integrerar sina färdigheter och perspektiv i individuellt arbete och i grupparbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs kommer studenten att kunna:
- Tillämpa skapande- och framställningstekniker för att skapa med prototyp för ett specifikt syfte.
- Ge kritik på prototypers effektivitet genom att ta utgångspunkt i relevanta teorier
- Självständigt utveckla förmåga att skapa och framställa
- Generera insikter om en designsituation genom att skapa prototyper och engagera andra
- Förfina ett designkoncept genom prototypframställning och genom att engagera andra
- Driva en argumentation inom ett givet ämne som kritiskt sammanför designupplevelsen med teori presenterad på kursen.
Arbetsformer
Undervisningen består av en kombination av föreläsningar, workshops och designaktiviteter.
Bedömningsformer
- Kommenterad portfolio (lärandemål 1; HP 5)
- Kritisk uppsats (lärandemål 2; HP 2.5)
- Rapport (lärandemål 3; HP 2)
- Presentation av insikter (lärandemål 4; HP 1.5)
- Presentation av koncept (lärandemål 5; HP 1.5)
- Argumenterande essä (lärandemål 6; HP 2.5)
När ovanstående lärandemål uppfylls på ett tillfredsställande sätt ges betyget godkänt (G).
Tre tentamensmöjligheter erbjuds under läsåret. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i tentamen nästa gång kursen ges. Under sådana omständigheter genomförs uppgifterna enligt den litteratur och de uppgifter som gäller under den tid tentamen genomförs.
För omprövning av vissa uppgifter, såsom produktionsuppgifter och grupprojekt, gäller särskilda omständigheter eftersom prövningen av dessa uppgifter är beroende av studenternas deltagande under vissa tidsperioder och i specifika projekt. Omprövningar kommer att erbjudas i enlighet med studentens rättigheter, men med anpassningar till den specifika uppgiften eftersom den inte kan genomföras i samma sammanhang som den ordinarie tentamen.
Kurslitteratur
En avgift tas ut för material som används på kursen samt för annat material. Ytterligare information om detta kommer att publiceras på Canvas innan kursstart.
- Gaver, B. & Martin, H. (2000). Alternatives: Exploring information appliances through conceptual design proposals. CHI Letters, 2:1 (pp. 209–216).
- Houde, S. & Hill, C. (1997). What do Prototypes Prototype? In Handbook of Human Computer Interaction (2nd ed.), (pp. 367-381).
- Lim, Y.-K., Stolterman, E., & Tenenberg, J. (2008). The Anatomy of Prototypes: Prototypes as filters, prototypes as manifestations of design ideas. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 15:2.
- Valentine, L. (2013) Prototype: Design and craft in the 21st century. Bloomsbury Academic, London
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.