Avancerad nivå
Kandidatexamen i samhällsvetenskap, samt engelska 6
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet statsvetenskap på avancerad nivå (91-120 hp) och kan ingå i magister- och mastersexamen
Kursen behandlar viktiga aspekter av vetenskapsteori, metodologi och forskningsmetoder som är relevanta för avancerade studier i global politik. Genom att omfatta hela forskningsprocessen är syftet att förbättra studenternas förmåga att planera, genomföra och rapportera forskning såväl som att kritiskt granska och jämföra andras forskning. Kursen kombinerar generell översikt och jämförelse av filosofiska ståndpunkter och forskningsdesigner med konkret specialisering i metoder för datainsamling och -tolkning.
Efter avslutad kurs skall studenten:
- Visa god kunskap om viktiga ståndpunkter och skiljelinjer i samhällsvetenskaplig vetenskapsteori samt hur de kommer till uttrycket i fältet global politik.
- Visa god kunskap om forskningsprocessen, forskningsetik och olika forskningsdesigner i samhällsvetenskapen samt hur de kommer till uttryck i fältet global politik.
- Visa förmåga att självständigt och kritiskt granska forskning om global politik på basis av relevanta vetenskapliga och etiska kriterier.
- Visa förmåga att självständigt formulera ett forskningsproblem relevant för global politik och att utveckla en relevant forskningsdesign på basis därav.
- Visa god förståelse för och tillämpning av en metod för datainsamling och -tolkning.
- Visa god förmåga att rapportera forskning på korrekt akademiskt språk, muntligen och skriftligen.
Kursen baseras på studentens informerade och aktiva deltagande. Undervisningen inkluderar föreläsningar, seminarier och workshops/labbar. Seminarier är obligatoriska. Studenten kommer att spendera merparten av tiden med självständigt arbete och förväntas komma väl förberedd till varje lektion.
Lärandemål 1–3 bedöms genom individuella muntliga seminarieuppgifter och en individuell skriftlig examen (7,5 hp). De betygssätts A-U.
Lärandemål 4–6 bedöms genom ett individuellt projektarbete som presenteras skriftligt och muntligt eller enbart skriftligt. De betygssätts A-U.
General literature (whole course):
- 6, P. & Bellamy, C. (2012) Principles of Methodology: Research Design in Social Science. London: Sage. [336 pp.]
- Oliver, P. (2010) The student’s guide to research ethics. 2nd ed. McGraw-Hill/Open University Press (Open UP study skills). [170 pp.]
- Rosenberg, A. (2015) Philosophy of Social Science (5th ed.). Boulder, Colorado: Westview Press. [360 pp.]
Quantitative methods
- Chambliss, D. and Schutt, R. (2018) Making Sense of the Social World: Methods of Investigation. London: Sage. [400 pp.]
Interview and observation methods
- Brinkmann, S., and Kvale, S. (2018) Doing interviews, Qualitative research Kit (2nd ed.). London: Sage. [120 pp.]
- Hammersley Martin (2007) Ethnography. Principles in Practice. London and NY: Routledge, Taylor and Francis Group (E-book). [280 pp.]
- Karlsson, J. C. and Bergman, A. (2016) Methods for Social Theory. Analytical Tools for Theorizing and Writing. Abingdon-on-Thames, UK: Routledge. [168 pp.]
- Mayan, M. J. (2009) Essentials of Qualitative Inquiry. London and New York: Routledge, Taylor and Francis Group. [172 pp.]
Methods for text analysis
- Boréus, K. and Bergström, G. (2017) Analyzing Text and Discourse: Eight Approaches for the Social Science. London: Sage. [304 pp.]
Policy Analysis
- Halperin, S & Heath, O. (2020) Political Research. Methods and Practical Skills. Oxford: Oxford University Press [528 pp].
Additional literature (500 pages) may be added.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.