Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2025

Kursplan våren 2025

Benämning

Biogränsytor i Immunologi

Engelsk benämning

Biointerfaces in Immunology

Kurskod

BM821E

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Fastställandedatum

2024-04-22

Gäller från

2025-01-20

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

1. Kandidatexamen inom kemi, biokemi, biomedicinsk teknik, biomedicinsk laboratorievetenskap eller andra naturvetenskapliga, medicinska, tekniska eller ingenjörsvetenskapliga områden av relevans för utbildningens för utbildningens mål och innehåll och som innehåller minst 15 hp kemi och/eller biokemi.

2. Engelska B, engelska 6 i svensk gymnasieutbildning eller motsvarande. 3. Genomförda och godkända kurser om minst 45 hp från Master-programmets termin 1 och 2.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ges andra terminen på mastersprogrammet biomedicinsk ytvetenskap och ingår i examensfordringarna för masterexamen i biomedicinsk ytvetenskap.

Innehåll

Kursen är baserad på cellulär, molekylär och biomedicinsk immunologi. Immunsystemets organisation och funktion diskuteras liksom i sammanhanget relevanta biologiska gränsytor. De teoretiska och praktiska verktygen för att förstå tillämpningar av immunologi inom biomedicinsk och klinisk forskning diskuteras. Relevanta och vanligen använda immunologiska metoder behandlas både teoretiskt och praktiskt.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. beskriva organisationen av immunsystemet,
  2. identifiera celler och vävnader inom immunsystemet,
  3. förklara immunologiska sjukdomar,
  4. ge förslag på och motivera val av lämpliga metoder för att karakterisera olika populationer av celler och molekyler inom immunsystemet,
  5. beskriva olika biologiska gränsytor inom immunsystemet, och
  6. tillämpa biomedicinska metoder och belysa deras relevans inom biomedicinsk teknik och biogränsytor.

Arbetsformer

För att uppnå lärandemålen 1-3 samt 5 används föreläsningar, seminarier och gruppdiskussioner. Självständigt laboratoriearbete, muntliga och skriftliga redovisningar och laboratorieförsök används för att stimulera studentens aktiva deltagande och reflektion i syfte att uppnå lärandemålen 4 och 6.

Bedömningsformer

Lärandemålen 1-3 samt 5 examineras genom gruppdiskussioner och skriftlig individuell hemtentamen. Resultat från den praktiska metoddelen tillsammans med muntliga presentationer, skriftliga inlämningsuppgifter och skriftlig individuell hemtentamen utgör underlag för examination av lärandemålen 4 och 6. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.

Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.

Kurslitteratur

Murphy K, Travers P, Walport M, (2011) Janeway´s Immunobiology, 8th edition. N. Y.: Garland Publishing Inc, pp. 887.

Vetenskapliga artiklar relevanta för ämnet tillkommer.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringar har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde för registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.