Grundnivå
Godkända kurser omfattande minst 30 hp från år 1.
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets fjärde termin.
Kursens syfte är att studenten utvecklar sina kunskaper i att formulera och planera ett vetenskapligt arbete som rör habilitering, rehabilitering och omsorg för personer med funktionsnedsättning.
I fördjupningsarbetet tränar studenten sin förmåga att författa en kortare vetenskapligt syftande text, vilket innebär att med kritisk blick formulera ett syfte för ett kommande uppsatsarbete relevant för handikapp- och rehabiliteringsvetenskap och med hjälp av lämplig metod söka efter, sammanställa och presentera tidigare forskning med relevans för syftet. Då handikapp- och rehabiliteringsvetenskap är ett flervetenskapligt fält tränar studenten vidare sin förmåga att särskilja och integrera forskning och kunskap från det samhällsvetenskapliga och hälsovetenskapliga området avseende habilitering, rehabilitering, service och omsorg för personer med funktionsnedsättning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- planera och genomföra en vetenskaplig litteraturöversikt utifrån en självständig vetenskaplig projektidé,
- diskutera, med utgångspunkt i den vetenskapliga litteraturöversikten, ett tänkt syfte och frågeställningar för ett vetenskapligt arbete inom handikapp- och rehabiliteringsvetenskap,
- presentera fördjupningsarbetet för personal i verksamheter med koppling till funktionshinderområdet och diskutera arbetets koppling till socialpedagogiska insatser vid habilitering, rehabilitering och omsorg för personer med funktionsnedsättning,
- presentera fördjupningsarbetet i en sammanhållen akademisk text, som präglas av vedertagna krav på formalia samt med språkligt godtagbar kvalitet,
- kritiskt granska det egna och andras arbeten som respondent och som opponent, och
- reflektera kring fördjupningsarbetets betydelse för vidare kunskapsbehov.
För att uppnå lärandemål 1, 2 och 4 arbetar studenterna parvis med att författa ett fördjupningsarbete och får löpande handledning från undervisande lärare. Ämnet för fördjupningsarbetet formuleras av studenterna i samråd med handledare. Studenterna deltar även i en föreläsning och en obligatorisk workshop om akademiskt skrivande (lärandemål 4) och i en obligatorisk workshop i flervetenskaplig litteratursökning (lärandemål 1). Lärandemål 3 uppnås och bedöms formativt genom att studenterna som ett obligatoriskt kursmoment presenterar sitt fördjupningsarbete för personal, som kan befinna sig inom mentorsorganisationen eller på annat sätt ha särskilt intresse av fördjupningsarbetets ämne. Presentationen redovisas i en parvis skriven inlämningsuppgift. Lärandemål 1, 2 och 4 bedöms formativt vid parvis handledning. En instruktionsfilm eller motsvarande informationsmaterial förbereder studenterna för det avslutande examinationsseminariet, då lärandemål 5 uppnås. Lärandemål 6 stöds genom föreläsning och aktiv medverkan (obligatoriskt) i reflektionsgrupper för Personlig och Professionell Utveckling (PPU) där studenterna under ledning av undervisande lärare för gruppvisa samtal.
Lärandemål 1, 2, 4 och 5 examineras genom att studenterna parvis skriver ett fördjupningsarbete som läggs fram vid ett seminarium. Fokus i bedömningen av det skriftliga fördjupningsarbetet ligger på dess relevans för handikapp- och rehabiliteringsvetenskap samt förmågan att redovisa ett logiskt samband mellan litteraturöversikten och det valda syftet, och vid bedömningen av respondent- och opponentskapet på studentens förmåga att ge och respondera på kritik. I fördjupningsarbetet beskriver studenterna arbetsfördelningen och vid seminariet ger och responderar de på kritik på ett sådant sätt att examinator kan tillförsäkra en individuell bedömning. Fördjupningsarbetet och givandet av och responderandet på kritik vid det avslutande seminariet utgör underlag för bedömningen. Fokus i bedömningen av lärandemål 3 är studenternas förmåga att skriftligt reflektera över erhållna synpunkter. Lärandemål 6 examineras genom aktivt deltagande vid föreläsningar och reflektionsgrupper för Personlig och Professionell Utveckling (PPU) där fokus för bedömningen är studentens förmåga att formulera vilken kunskap de behöver erhålla för framtida arbete inom det område som fördjupningsarbetet rör. För tillförsäkrandet av en individuell bedömning av alla kursmoment författar studenter som arbetar i par också individuella processdokument. Eventuell frånvaro vid presentation eller seminarium kompletteras enligt beslut av examinator genom att nya tillfällen för dessa anordnas. Eventuell frånvaro vid obligatoriska workshops kompletteras enligt beslut av examinator och eventuell frånvaro vid obligatoriska PPU-moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
För betyget Godkänt på hela kursen krävs betyget Godkänt på fördjupningsarbetet samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment. För betyget Väl godkänt på hela kursen krävs Väl godkänt på fördjupningsarbetet samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Arksey H, O'Malley L, (2005) Scoping studies: towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, 8 (1): 19-32. 14 s.
Backman J, (2016) Rapporter och uppsatser, 3., [rev.] uppl., Studentlitteratur, Lund. 223 s.
Dysthe O, Hertzberg F, Hoel T L, (2011) Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 146 s.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Utbildningsnämnden. Fakulteten Hälsa och Samhälle. 16 s.
Valbar litteratur i samråd med examinator omfattande 750 s. varav minst 100 s. på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt in-formerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för om-prov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.