Grundnivå
För tillträde till kurs TV332A skall studenten ha godkänd portfolio (10 hp) provkod 2401, från kurs TV331A
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för tandhygienistexamen.
Kursen omfattar studier inom kariologi och parodontologi samt om hur obalans i det orala ekosystemet uppkommer. Preklinisk färdighetsträning genomförs på modell och medstudent. Övergripande är förberedelse för mötet med en patient i behandlingsstolen. Studenten tränar under kursen patientomhändertagande och personcentrerad hälsokommunikation.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för parodontiets anatomi och histologi
- beskriva inflammations- och läkningsprocessen i relation till orala vävnader
- förklara hur obalans uppkommer i det orala ekosystemet och vad det innebär för den orala hälsan
- förklara metoder för att diagnostisera karies och parodontala sjukdomar
- förklara etiologi och riskfaktorer för karies och parodontala sjukdomar
- förklara metoder att förebygga karies och parodontala sjukdomar
- förklara behandling av karies och parodontala sjukdomar
- förklara grundläggande begrepp inom näringslära
- beskriva kostens betydelse för oral hälsa
- förklara olika tekniker för mekanisk parodontal infektionskontroll
- redogöra för principer för kommunikation mellan tandhygienist och patient
- redogöra för grundläggande principer avseende personcentrerad samtalsmetodik i hälsokommunikation
- redogöra för smittvägar och smittskydd i tandvården
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera friska och sjuka förhållanden i parodontala vävnader
- under handledning diagnostisera karies och gingivit
- utföra registrering av plack och professionell tandrengöring
- utföra instrumentering på modell
- utföra skärpning av handinstrument
- genomföra individanpassad kostrådgivning och ge råd avseende fluoridanvändning
- söka och diskutera vetenskaplig litteratur om metoder för att främja oral hälsa
- kommunicera muntligt om orala hälsotillstånd utifrån ett personcentrerat förhållningssätt
- genomföra individanpassad information och instruktion för att främja den orala hälsan
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- reflektera över egen kunskap, färdighet och förhållningssätt
- uppträda respektfullt i relationer med studenter, lärare och personal
- reflektera över hygienriktlinjernas betydelse och tillämpa dessa i klinisk verksamhet
- reflektera över egen insats i gruppsamverkan
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, föreläsningar, seminarier samt praktisk och preklinisk färdighetsträning. Tid är avsatt varje vecka för självstudier. Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Det innebär att kursveckorna framför allt omfattar studentaktiva moment med samarbete i studiegrupper med eget ansvar för förberedelser. Utmaningar som studenterna ställs inför kan utgå från professionsrelaterade patientfall, casemetodik eller problemlösning. Studenten arbetar både enskilt och tillsammans i grupp, till exempel genom självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning, problemidentifiering, teorikoppling och reflektion. Studenterna genomför aktiviteter för att utveckla både akademisk och målgruppsanpassad kommunikation. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer genom arbetsuppgifter som kamratgranskas. Kursens kompletterande föreläsningar bygger på studentens tidigare baskunskaper och kan antingen vara inspelade filmer eller ske på campus.
Under kursens obligatoriska seminarier bearbetas inhämtade kunskaper både självständigt och i grupp. Detta sker med hjälp av kliniskt resonemang och metoder för aktivt lärande. En eller flera lärare leder seminariet och stimulerar till att diskussionen fördjupas och att kunskapen sätts i relation till relevant klinisk kontext samt stimulerar till helhetssyn. Seminarierna bygger således på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Praktisk och preklinisk färdighetsträning
Övningar med praktisk preklinisk färdighetsträning introducerar de kliniska tillvägagångssätt som också studeras teoretiskt. Studenten tränar patientomhändertagande, kommunikation och information/rådgivning på medstudenter. Kliniska moment såsom plackregistrering, fickdjupsmätning, instrumentering och identifiering av normalanatomiska strukturer tränas på annan student.
Kursen omfattar två provmoment:
- portfolio (15 hp) som omfattar skriftlig och muntlig individuell redovisning, skriftlig och muntlig gruppredovisning med individuell bedömning, kliniska observationer- medstudent/simulerad situation och kamratåterkoppling. Bedömningskriterier finns tillgängliga för studenterna på lärplattformen. Bedömningarna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygssätt i sin helhet vid kursens slut.
- skriftlig tentamen (15 hp).
Student som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till TV333A upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och kunskapskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet.
Student som underkänts i skriftlig tentamen ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Båda provmomenten måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 3. Student som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyade prov enligt Högskoleförordningen, se Utbildningsplan för tandhygienistutbildning.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
- Dahlén G, Fiehn NE, Olsen I, Dahlgren U. Oral Microbiology and Immunology. Munksgaard Danmark, Copenhagen 2012.
- Hansson BO, Ericson D. Karies - sjukdom och hål. 5 uppl. Stockholm: Gothia Fortbildning AB; 2019.
- Klinge B, Gustafsson A. Parodontit: en introduktion. 7 uppl. Stockholm: Gothia fortbildning; 2019.
- Larsson I, Palm L, Rahle Hasselbalch L. Patientkommunikation i praktiken: information, dialog, delaktighet. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur; 2016.
- Marsh PD, Lewis MAO, Rogers H, Williams D, Wilson M. Marsh and Martin's Oral Microbiology. 6 ed. Churchill Livingstone; 2016
- Sjögren K, Virdeborn C. Kommunikation i en hälsofrämjande tandvård. 2 uppl. Stockholm: Gothia fortbildning AB; 2020.
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.