Grundnivå
Internationell migration och etniska relationer 1-30 hp, Internationell migration och etniska relationer 31-60 hp samt 15 hp på kandidatnivå i IMER, eller motsvarande.
Kursen ingår i huvudområdet internationell migration och etniska relationer på nivå 61-90 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i internationell migration och etniska relationer.
Syftet med kursen, som utgör en fördjupning i ämnet IMER, är att studenterna ska vidareutveckla sin förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer relevanta för huvudområdet IMER.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om och förståelse för centrala metodologiska processer och nyckelbegrepp inom IMER-fältet;
- visa förmåga att kritiskt och självständigt kunna identifiera, formulera och analysera en forskningsuppgift inom givna tidsramar;
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information för forskningsuppgiften;
- visa förmåga att presentera sina forskningsresultat i en uppsats där språkanvändning och format är adekvata;
- visa förmåga att agera som både opponent och respondent i ett vetenskapligt uppsatsseminarium;
- visa förmåga att genom uppsatsarbetet uppnå djupare kunskap om och förståelse för kritiska och vetenskapliga förhållningssätt inom humaniora och samhällsvetenskap
Arbetsformer utgörs gemensamma seminarier, självständig litteraturinläsning, handledarträffar och självständigt uppsatsarbete.
Studenternas prestationer bedöms genom ett individuellt uppsatsarbete som behandlas på ett avslutande seminarium. I examinationen ingår försvar av den egna uppsatsen samt opposition på en annan uppsats.
Student som inte har presterat en godkänd uppsats vid kursens slut kan inte garanteras ytterligare handledning.
Litteratur väljs i samråd med handledare.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
När kursen inte längre ges har studenten rätt att, under ett år efter det att förändringen skett, examineras vid två olika tillfällen enligt den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.