Kursplan
Kursplan våren 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs
Innehåll
Kursen behandlar sambandet mellan språk, kultur och identitet samt den kulturella bakgrundens betydelse för lärande. Vidare belyser kursen olika didaktiska perspektiv på läs- och skrivundervisning. Särskilt uppmärksammas de flerspråkiga elevernas språk-och litteracitetsutveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva barns språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv och diskutera sambandet mellan språk, kultur och identitet,
- identifiera och analysera faktorer i barns tidiga läs- och skrivutveckling utifrån ämnesdidaktiska begrepp och diskutera hur den fortsatta utvecklingen kan stödjas,
- redogöra för och diskutera olika teoretiska utgångspunkter i läs- och skrivundervisningen,
- redogöra för modersmålets betydelse för språk- och kunskapsutveckling,
- kommunicera kursens innehåll i så väl tal som skrift med god språkbehandling, flyt och tydlig struktur.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuella uppgifter, paruppgifter, gruppseminarier och kursträffar. Kursen ges som nätburen undervisning med inslag av obligatoriska campusförlagda träffar.
Bedömningsformer
Examinationen består av två delar, där första delen examinerar mål 1, 4 och 5, och andra delen examinerar mål 2, 3 och 5. Båda delexaminationer har formen av en skriftlig hemtentamen med muntlig redovisning.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Alatalo, Tarja (red.) (2023). Läsundervisningens grunder. Gleerups. (344 s.)
Elmeroth, Elisabeth (2017). Möte med andraspråkselever. Studentlitteratur. (155 s.)
Fast, Carina (2019). Literacy: i familj, förskola och skola. Studentlitteratur. (168 s.)
Forsling, Karin & Tjernberg, Catharina (red.) (2023). Skrivundervisningens grunder. Gleerups. (360 s.)
Hedström, Hasse (2019). L som i läsa och M som i metod. Lärarförlaget. (224 s.)
Hessel, Agnéta & Ekberg, Camilla (2008). Modersmålslärare berättar. Holmbergs förlag. (120 s.) Tillgänglig via internet.
Skolverket (2022). Läroplaner för förskolan, för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
Wedin, Åsa (2016). Att stötta och utveckla muntlighet i klassrummet. Skolverket. (11 s.) Tillgänglig via internet.
Aktuella uppsatser, facklitteratur, artiklar samt skönlitteratur ca 600 s tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.