Grundnivå
Grundläggande behörighet samt kunskaper motsvarande engelska 6 på svensk gymnasienivå.
9 hp avklarat, sammanlagt, från kurserna Digital design och utveckling I och II.
Kursen ingår i huvudområdet och kan ingå i examensfordringarna för Kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik.
Kursen innehåller följande moment:
- Asynkron programmering för att skapa medietekniska lösningar på webben
- Klient-server modellen med HTTP
- Introduktion till dynamiska webbapplikationer för medieteknik
- Introduktion till datalagring på servern
- Introduktion till öppna programmeringsgränssnitt och REST
- Wireframes som verktyg för prototypskapande
- Designmetoder för medietekniska flerplattformsapplikationer
- Versionshantering
**Kunskap och förståelse
**
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Förklara skillnaden mellan server- och klientprogrammering
- Förklara grunderna i asynkron programmering för klient-server-arkitekturen
- Redogöra för hur dynamiska webbapplikationer kan implementeras för medietekniska lösningar på webben
- Redogöra för HTTP och dess relation till REST
- Redogöra för grundläggande designbegrepp inom flerplattformsutveckling
- Redogöra för grundläggande begrepp inom versionshantering
**Färdighet och förmåga
**
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Konstruera dynamiska webbapplikationer med klient- och serverprogrammering
- Skapa webbapplikationer som använder sig av öppna programmeringsgränssnitt
- Ta fram och presentera wireframe-prototyper som ett led i utvecklingen av webbapplikationer
- Praktiskt tillämpa designmetoder för att ta fram och realisera ändamålsenliga användargränssnitt
- Självständigt identifiera, formulera och lösa problem inom ramen för webbdesign och -utveckling
- Självständigt planera och genomföra utveckling av webbapplikationer inom givna tidsramar
- Använda programvara för versionshantering
- Självständigt söka ny kunskap för att lösa programmeringsrelaterade problem
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Analysera och kritiskt bedöma användargränssnitt för olika typer av plattformar
- Med utgångspunkt i ett givet problem, analysera och jämföra olika designlösningar.
- Identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och behov av att utveckla sin kompetens.
Föreläsningar, laborationer, självstudier och projekt.
Tentamina (2 hp + 2 hp, UV), inlämningsuppgifter (3 hp + 3 hp, UG) och projekt (5 hp, UV).
För G i kursen krävs det att alla examinationer är godkända.
För VG i kursen krävs det VG i minst 4 hp.
- Saffer, Dan (2010)Designing for Interaction, New Riders
- Tidwell, J., Brewer, C. and Valencia, A. (2020)Designing Interfaces: Patterns for Effective Interaction Design (O’Reilly)
Kursen använder även specifikationsdokument (framförallt MDN Web docs) och annat referensmaterial från webben.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större ändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Kursen är obligatorisk för programmet Medieteknik: Webbaserad design och utveckling.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.