Avancerad nivå
Minst 240 hp inom programmet Civilingenjör datateknik, inklusive kurserna:
- CD153A Hållbar utveckling och etik inom datateknik (7,5 hp)
- CD163A Självständigt arbete för civilingenjör i datateknik (15 hp)
- 4,0 hp från kursen CD634E Forskningsmetodik för datateknik (7,5 hp)
CTDVA Datavetenskap
A2E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
Kursen ingår i examensfordringarna för Civilingenjörsexamen Datateknik.
Syftet med examensarbetet är att studenten ska utveckla fördjupad kunskap inom ett valt teknikområde, förståelse och förmåga, samt ett förhållningssätt som krävs för att självständigt arbeta som civilingenjör och bidra till kunskapsutveckling. Under examensarbetet tränas studenten i självständigt tekniskt och vetenskapligt forsknings- och utvecklingsarbete, och utvecklar därmed förutsättningar för att kunna arbeta i en internationell forsknings- eller utvecklingsmiljö.
Kursen består av tre delar: problemdefinition och projektplanering, uppsatsprojektet och opposition.
Uppsatsprojektet har två faser:
- att utföra projektet och dokumentera det skriftligt (masteruppsatsen), och
- att presentera och försvara uppsatsen muntligt.
Oppositionen utgörs av att noggrant studera en annan masteruppsats, dvs. att kritiskt analysera den i en skriftlig opposition, och att fungera som opponent när den uppsatsen presenteras.
Analys av samhälleliga aspekter såsom hållbarhet och jämställdhet är viktiga komponenter i både det egna arbetet och oppositionen.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. muntligen och skriftligen visa väsentligt fördjupad kunskap inom minst ett datatekniskt område, och
2. muntligen och skriftligen visa fördjupad förståelse för forsknings- och utvecklingsprocessen och dess planering.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
3. självständigt identifiera, formulera, utveckla och kritiskt utvärdera lösningar till komplexa datatekniska problem,
4. självständigt planera och genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt inom givna tidsramar,
5. beskriva ett forsknings- och utvecklingsprojekts bidrag till ett kunskapsområde,
6. aktivt söka, analysera och systematiskt integrera relevant information kring ett givet forskningsproblem,
7. välja en forskningsmetod för ett givet vetenskapligt problem och argumentera för dess lämplighet,
8. tillämpa forskningsmetoder på ett vetenskapligt problem inom datateknik,
9. utveckla och utforma en lösning till ett komplext datatekniskt problem med hänsyn taget till samhälleliga aspekter samt till människors förutsättningar och behov,
10. presentera och diskutera resultat av ett forsknings- och utvecklingsprojekt på ett vetenskapligt sätt i en internationell miljö, såväl muntligt som skriftligt, och
11. förmedla resultat av forsknings- och utvecklingsprojekt till olika målgrupper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
12. värdera och analysera forskningsfrågor relevanta för datateknik med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, och relatera dem till internationell forskning och utveckling inom området, och
13. kritiskt analysera vetenskapliga rapporter och identifiera deras huvudsakliga styrkor och svagheter, utifrån såväl tekniska som samhälleliga aspekter, inklusive etik, hållbarhet och jämställdhet, och
14. identifiera behov av ytterligare kunskap i relation till ett komplext datatekniskt problem.
Självstudier, seminarier och handledning.
Studenten tilldelas en akademisk handledare, och kan därutöver ha en extern kontaktperson, till exempel en presumtiv användare av projektresultatet på ett företag. Handledaren (och den eventuella externa kontaktpersonen) stöder och guidar studenten genom projektet, men studenten bör vara drivande i att begära stöd. Studenten förväntas fortlöpande rapportera till handledaren under projektarbetet.
För godkänt betyg krävs:
- Godkänd projektplan (3 hp, UG) (Lärandemål 2-7, 12)
- Godkänd uppsats och muntlig presentation (25 hp, UA) (Lärandemål 1-14)
- Godkänd opposition (2 hp, UG) (Lärandemål 13)
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på uppsats och muntlig presentation.
- Dawson, C. (2015). Projects in computing and information systems. A student’s guide (3rd edition), Pearson
Dessutom förväntas studenterna söka efter lämplig kurslitteratur relevant för det specifika projektet på egen hand med stöd av handledare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.