Grundnivå
Behörig att antas till Lärarlyftet är lärare
- som är anställd hos en huvudman eller hos entreprenör som utför uppgifter inom sådan verksamhet som avses i 2§ förordningen (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare och
- som har en behörighetsgivande examen för relevant årskurs/skolform eller ett behörighetsbevis
- samt att huvudman har lämnat ett skriftligt godkännande av den enskilde lärarens ansökan
Inget huvudområde
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Kursen ingår inte i något huvudområde
Kursen syftar till att deltagaren ska utveckla sina ämneskunskaper och sin teoretiska, didaktiska och metodiska kompetens avseende formativ undervisning och bedömning i svenska som andraspråk för årskurserna 1-3. Kursen innehåller tre delkurser på vardera 5 hp som är tydligt förankrade i läroplanen, med fokus på olika områden däri, där varje delkurs bygger på tolkning och tillämpning av teori och deltagarnas praktik. Kursen, liksom kursplanen i svenska som andraspråk, framhåller vikten av undervisning utifrån ett andraspråksperspektiv genom bland annat explicit undervisning kring språkliga strategier och ordförråd samt vikten av interaktion och formativ undervisning.
Som en röd tråd genom delkurserna går ett resursperspektiv på flerspråkighet, heterogenitet och inkludering. Första delkursen introducerar deltagarna i kunskapsfältet svenska som andraspråk gällande perspektiv på lärande, andraspråksinlärning och organisation av undervisning. Andra delkursen behandlar formativ undervisning och bedömning av språkutveckling i elevtexter. Den tredje delkursen berör andraspråkselevers förutsättningar för kommunikation och litteracitetsutveckling på ett andraspråk.
Kursen som helhet ger deltagarna en grund av ämnesteorier såväl som didaktiska redskap för att undervisa i svenska som andraspråk i åk 1-3. Deltagare läser på egen hand, bearbetar litteratur vid kursträffar och förankrar sedan teori i egen praktik genom exempelvis observationer och frågeställningar kopplade till den egna verksamheten. Till kurslitteraturen tillkommer ett urval aktuella vetenskapliga artiklar som berör undervisning i svenska som andraspråk i åk F-3.
Delkurs 1 - Resursperspektiv på flerspråkighet och undervisning i svenska som andraspråk, 5 hp
I delkursen resursperspektiv på flerspråkighet och undervisning i svenska som andraspråk introduceras perspektivet flerspråkighet som resurs och forskningsfältet svenska som andraspråk genom såväl individuella som samhälleliga aspekter. Med stöd i aktuell forskning diskuteras konsekvenser av hur språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer samt ämnet svenska som andraspråk organiseras och hur undervisning genomförs utifrån ett språkdidaktiskt, likvärdigt och interkulturellt perspektiv relaterat till ett inkluderande och resursbaserat förhållningssätt.
Delkurs 2 - Flerspråkighet, andraspråksinlärning och bedömning i svenska som andraspråk, 5 hp
Delkursen belyser aktuell forskning, teoretiska utgångspunkter och metoder som rör perspektiv på flerspråkighet i andraspråksutveckling ur ett språkdidaktiskt perspektiv. Detta kopplas till formativ undervisning i svenska som andraspråk genom analys av elevtexter. Delkursen behandlar kunskap om andraspråksutveckling, språkliga strategier och utvecklingsstadier som grund för bedömning av andraspråksutveckling och olika metoder och verktyg som kan användas formativt i detta syfte.
Delkurs 3 - Litteracitet och kommunikativ förmåga i svenska som andraspråk, 5 hp
Delkursen tar stöd i tidigare delkursers innehåll om formativ undervisning utifrån ett andraspråks- och resursperspektiv och bygger vidare på hur denna kan planeras och utvärderas. Metoder, forskning och teoretiska utgångspunkter som rör främjandet av kommunikativ förmåga belyses, samt läs- och skrivdidaktik ur ett andraspråksperspektiv. Fokus riktas också mot metoder för undervisning av ord och strategier som en viktig grund för såväl muntlig som skriftlig kommunikation. Vidare belyses litteracitetsutveckling i ett vidare perspektiv där läsande, skrivande och multimodalt meningsskapande innebär deltagande i sociala praktiker samt hur interaktionen i klassrummet skapar förutsättningar för att utveckla elevernas läsförståelse på ett andraspråk, kritisk textmedvetenhet och förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt i olika sammanhang. I denna delkurs berörs också specialpedagogiska perspektiv och bemötandet av elevers olika behov i ett heterogent klassrum.
Delkurs 1 - Resursperspektiv på flerspråkighet och undervisning i svenska som andraspråk
Efter avslutad delkurs ska deltagaren kunna
- redogöra för grundläggande ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska teorier och begrepp inom kunskapsfältet för svenska som andraspråk
- diskutera och ta ställning till hur pedagogisk verksamhet i svenska som andraspråk kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer i syfte att främja varje elevs lärande och utveckling
Delkurs 2 - Flerspråkighet, andraspråksinlärning och bedömning i svenska som andraspråk
Efter avslutad delkurs ska deltagaren kunna
- resonera kring hur ett resursperspektiv på flerspråkiga elevers lärande kan implementeras genom formativ undervisning i ämnet svenska som andraspråk
- analysera och bedöma andraspråkselevers språkliga produktion med stöd i relevanta språkutvecklingsmodeller och verktyg
- diskutera och problematisera språklig bedömning i svenska som andraspråk i språkligt heterogena elevgrupper
Delkurs 3 - Litteracitet och kommunikativ förmåga i svenska som andraspråk
Efter avslutad delkurs ska studenten deltagaren kunna
- med utgångspunkter i aktuell forskning och relevant teori redogöra för hur undervisning i svenska som andraspråk kan främja elevernas grundläggande läs- och skrivutveckling, kritiska textmedvetenhet samt aktiva användning av tal och skrift i olika sociala sammanhang
- resonera kring hur undervisning i en heterogen elevgrupp och bruket av olika stöttande resurser kan bidra till elevers litteracitetsutveckling
Delkurs 1 - Resursperspektiv på flerspråkighet och undervisning i svenska som andraspråk
Kursen innehåller varierade arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier genom fysiska träffar och mellanliggande digitala diskussionsforum och uppgifter, både självständigt och i grupp.
Delkurs 2 - Flerspråkighet, andraspråksinlärning och bedömning i svenska som andraspråk
Kursen innehåller varierade arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier genom fysiska träffar och mellanliggande digitala diskussionsforum och uppgifter, både självständigt och i grupp.
Delkurs 3 - Litteracitet och kommunikativ förmåga i svenska som andraspråk
Kursen innehåller varierade arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier genom fysiska träffar och mellanliggande digitala diskussionsforum och uppgifter, både självständigt och i grupp.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Utöver i kursplanen angivna bedömningsformer kommer bedömning i samband med validering och tillgodoräknande att kunna ske med andra bedömningsformer. Det som tillgodoräknas efter validering ingår inte i betygssättningen.
Delkurs 1 - Resursperspektiv på flerspråkighet och undervisning i svenska som andraspråk
Lärandemålen examineras genom ett muntligt seminarium och en utredande text.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 2 - Flerspråkighet, andraspråksinlärning och bedömning i svenska som andraspråk
Lärandemålen examineras genom ett utredande paper som innehåller en elevtextanalys och en diskussion av analysen.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 3 - Litteracitet och kommunikativ förmåga i svenska som andraspråk
Lärandemålen examineras genom ett muntligt seminarium och en utredande text.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 1 - Resursperspektiv på flerspråkighet och undervisning i svenska som andraspråk
Alden, Kristina och Olofsson, Mikael (red.)Möjligheter till lärande - andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv. Stockholm: Liber. (49 s enligt lärares anvisning).
Axelsson, Monica (2015). Nyanländas möte med skolans ämnen i ett språkdidaktiskt perspektiv. I: Bunar, Nihad (red.) Nyanlända och lärande – mottagande och inkludering. Stockholm: Natur & Kultur. (40 s.).
Bijvoet, Ellen och Fraurud, Kari (2013). Rinkebysvenska och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. (28 s.)
Cummins, Jim (2017). Flerspråkiga elever. Effektiv undervisning i en utmanande tid. Stockholm: Natur & Kultur. (300 s.)
Elmeroth, Elisabeth (2017). Möte med andraspråkselever. Lund: Studentlitteratur. (169 s.)
Flyman Mattsson, Anna (2017). Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur. (217 s.)
Kaya, Anna (2021). Svenska som andraspråk. För vilka elever och hur kan det organiseras. Stockholm: Lärpocket. (85 s.)
Milani, Tommaso M. (2013). Språkideologiska debatter i Sverige. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. (26 s.)
Sundberg, Eva (red.) (2024) Språksociologi Liber: AB Upplaga 3. (65 s. enligt lärares anvisning)
Wedin, Åsa (red) (2017) Språklig mångfald i klassrummet. Stockholm: Lärarförlaget. (59 s. enligt lärares anvisning).
Delkurs 2 - Flerspråkighet, andraspråksinlärning och bedömning i svenska som andraspråk
Abrahamsson, Tua och Bergman, Pirkko (red) (2014). Tankarna springer före: att bedöma ett andraspråk i utveckling. Lund: Studentlitteratur. (152 s.)
Axelsson, Monica (2013). Flerspråkighet och lärande. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. (32 s.)
Enström, Ingegerd (2020). Ordens värld. Svenska ord - struktur och användning. Lund: Studentlitteratur. (192 s.)
Flyman Mattsson, Anna (2021). Andraspråkets grammatik. Lund: Studentlitteratur. (219 s.)
Flyman Mattsson, Anna & Håkansson, Gisela (2021). Bedömning av svenska som andraspråk. En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier. Lund: Studentlitteratur. (160 s.)
Rehnqvist, Gunilla & Svensson, Gudrun (2019). Lära om språk. Malmö: Gleerups. (70 s. enligt lärares anvisning.
Thorén, Bosse (2014). Kärnan i uttalsundervisning: Vad bör lärare prioritera I: Kindenberg, Björn (red.). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. Stockholm: Liber. (10 s.)
Delkurs 3 - Litteracitet och kommunikativ förmåga i svenska som andraspråk
Alatalo, Tarja (red.): Läsundervisningens grunder. Lund: Gleerups. (28 s enligt lärares anvisning).
Alden Kristina och Olofsson Mikael (red.) Möjligheter till lärande - andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv. Stockholm: Liber. (23 s enligt lärares anvisning).
Edvardsson, Jenny, Godhe, Anna-Lena, Magnusson Petra (2023) Digitalisering, Literacy och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur AB. Andra upplagan. (80 s enligt lärares anvisning).
Enström, Ingegerd (2020). Ordens värld. Svenska ord - struktur och användning. Lund: Studentlitteratur. S. 32-34, 139-156 (20 s).
Enström, Ingegerd (2013). Ordförråd och ordinlärning – med särskilt fokus på avancerade inlärare. I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. Lund: Studentlitteratur. (25 s.)
Fast, Carin (2019) Literacy - i familj, förskola och skola. Lund: Studentlitteratur. (47 s enligt lärares anvisning).
Flyman Mattsson, Anna (2017). Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur. (40 s enligt lärares anvisning).
Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Upplaga 5. Uppsala: Hallgren & Fallgren. (150 s. enligt lärares anvisning).
Pettersson, Karin (2021). Språk- och kunskapsutvecklande undervisning F-3. Genrepedagogik, ASL och digitala resurser. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1 och valfritt k 2-5 (80 s enligt lärares anvisning).
Rehnqvist, Gunilla & Svensson, Gudrun (2019). Lära om språk. Malmö: Gleerups. (15s. enligt lärares anvisning)).
Rosén, Jenny & Wedin, Åsa (2015). Klassrumsinteraktion och flerspråkighet - ett kritiskt perspektiv. Stockhom: Liber. (50 s. enligt lärares anvisning).
Svensson, Gudrun (2016). Translanguaging för utveckling av elevers ämneskunskap, språk och identitet. I: Kindenberg, Björn (red.). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. Stockholm: Liber. (12 s.)
Wallden Robert (2020). Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk - Språk, texter och samtal. Lund: Studentlitteratur. (80 s enligt lärares anvisning).
Malmö universitet ger kursdeltagare som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet
.
Om en deltagare har beslut om riktat pedagoiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta deltagaren genomföra prov på ett alternativt sätt