Grundnivå
För tillträde till kursen krävs att kurserna RP111B, RP112B, RP113A och RP121B är godkända.
Inget huvudområde
Kursen ingår i programmets tredje termin.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper inom olika statistiska metoder användbara inom farmaceutisk vetenskap. Kursen innehåller moment för att skapa kunskap och förståelse för tillämpning av grundläggande statistiska metoder (normalfördelning, parametriska och icke-parametriska fördelningar samt hypotesprövning) användbara vid bearbetning av försöksdata samt grunderna för ett vetenskapligt arbetssätt inom området. Vidare behandlas konfidensintervall, korrelation och regression, noggrannhet samt mätfel. Kursen omfattar även matematik som förutom att befästa kunskap om och förståelse av statistik förbereder studenten för den matematiska formalism som används inom farmakologi och farmakokinetik.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för de matematiska grunderna för statistik, statistiska metoder och farmakokinetik,
- redogöra för de metoder och teorier som används vid insamling, bearbetning, presentation och analys av insamlade data,
- tillämpa och tolka beskrivande statistik samt förklara och identifiera statistiska tillämpningsområden, och
- använda dataprogram för inmatning, beskrivning och analys av statistiska data samt ge exempel på statistiskt behandlade epidemiologiska undersökningar.
Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. För att uppnå lärandemål 1-4 består undervisningen av föreläsningar, litteraturstudier, datorövningar och muntlig redovisning av uppgifter i samband med datorövningar. Närvaro är obligatorisk vid datorövningar.
Examination av lärandemål 1-4 görs genom bedömning av en individuell skriftlig examination. Lärandemål 4 examineras också individuellt genom muntlig redovisning av uppgifter i samband med datorövningar. Fokus vid bedömningen av lärandemål 1-3 ligger på studentens förmåga att redogöra för, tillämpa och tolka statistiska och matematiska metoder. Fokus vid bedömningen av lärandemål 4 ligger på studentens förmåga att använda dataprogram för analys av statistiska data. Särskild vikt läggs på val av lämplig statistisk metod och argument för detta val. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för datorövningen kan erbjudas under terminstid.
För betyget godkänd på kursen krävs att obligatoriska moment är genomförda och att individuell skriftlig examination är godkänd. För betyget väl godkänd på kursen krävs dessutom att studenten har betyget väl godkänt på individuell skriftlig examination. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Bring J, Taube A, (2006) Introduktion till medicinsk statistik. Lund: Studentlitteratur. 233 s.
Sundström J, Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm: Liber. Kapitel 5. 74 s.
Vetenskapliga artiklar omfattande cirka 40s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.