Grundnivå
För tillträde till kursen krävs avklarade kurser om minst 60 hp från kandidatprogrammet Fastighetsförmedling (eller Fastighetsföretagande), eller motsvarande.
Inget huvudområde
Kursen ingår inte i något huvudområde
Syftet med kursen är att ge studenterna teorier, analytiska verktyg och praktiska metoder för att förstå och förhålla sig till innovation och entreprenörskap i fastighetsförmedlingskontexten. Fokus är på hur branschen kan utvecklas på ett hållbart sätt. Under kursen kommer studenterna att lära sig om innovativa affärsmodeller och hållbart företagande vilket inkluderar sociala, miljömässiga och ekonomiska perspektiv. En viktig del är entreprenörens/företagarens ansvar mot omgivande samhälle. En central aspekt i kursen är att skapa och utveckla entreprenöriella möjligheter inom ramen för fastighetsförmedling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara och diskutera begrepp och teorier inom innovation, med specifikt fokus på affärsmodeller, samt entreprenörskap.
- beskriva och diskutera konsekvenserna av hållbart företagande och införande av innovativa affärsmodeller för fastighetsförmedling.
- utifrån kursens teorier och modeller analysera införande av innovativa affärsmodeller i existerande förmedlingsföretag/fastighetsföretag.
- utifrån kursens teorier och modeller utveckla entreprenöriella möjligheter i fastighetsområdet.
- tillämpa kunskaper om akademiskt tillvägagångssätt och färdigheter i att skriva och presentera muntligt.
- reflektera över teorier och praxis inom innovation och entreprenörskap i förhållande till digitalisering och hållbart fastighetsförmedling / fastighetsföretagande.
Kursens arbetsformer består av föreläsningar, projekt och seminarium.
Individuell examination, 5 hp (A-E, U) (lärandemål: 1, 2, 6)
Grupp-projekt 2,5 hp (UG) (lärandemål: 2, 3, 4, 5, 6)
Samtliga lärandemål bedöms individuellt
För godkänt betyg på kursen krävs betyget godkänt (E) respektive godkänt (G). Kursbetyget avgörs av betyget på den individuella examinationen.
- Mattarocci, G., & Scimone, X. (2022). The New Era of Real Estate: An Analysis of Business Models in the Proptech Industry. Springer.
- Nielsen, S. L., Klyver, K., Evald, M. R., & Bager, T. (2021). Entrepreneurship in theory and practice: Paradoxes in Play. Edward Elgar Publishing.
Övrig litteratur tillhandahålles elektroniskt i form av artiklar.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.