Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Design, Publics and Engagement

Engelsk benämning

Design, Publics and Engagement

Kurskod

PD177A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2021-06-22

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

52,5 hp inom huvudområdet Produktdesign varav samtliga 30 hp från kursen Produktdesign: Designmetodik, eller

60 hp inom området design.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i kandidatprogrammet Produktdesign.

Innehåll

Kursen ger en introduktion till hur designers kan arbeta i relation till samhällsförändringar. Syftet är att erbjuda studenterna en grundläggande överblick av hur design kan användas för att utforska, skapa medvetenhet och diskussion om samhällsutmaningar. Genom seminarier och ett kortare grupparbete introduceras en rad områden inom design (tillexempel co-design, spekulativ design, critical making). Dessa syftar till att mobilisera offentligheter kopplade till samhällsutmaningar och att skapa engagemang, diskussion och reflektion i relation till dessa.

Lärandemål

  1. Att ha en grundläggande förståelse för hur design kan generera diskussion och reflektion i relation till politik, etik och samhällsutmaningar samt att kunna reflektera kritisk över designers roll i samhället genom kollaborativa processer
  2. Att skapa en grundläggande överblick över några av de områden inom design som syftar till att skapa diskussion, deltagande och reflektion
  3. Kunna genomföra en kort designprocess med syfte att generera engagemang, diskussion och reflektion
  4. Förmåga att artikulera och formulera problem inom en designprocess
  5. Förmåga att utvärdera hur ett designkoncept kan främja offentligt engagemang samhällsutmaningar

Arbetsformer

-

Bedömningsformer

Designprojekt, 4,5 hp (lärandemål 3, 4)
Skriven text, 3 hp (lärandemål 1, 2)

En uppgift examineras maximalt 3 gånger i samband med att kursen ges. Vid omexamination följande år ska studenten lämna in en ny examinationsuppgift i enlighet med instruktionerna för det årets kurs. Det är studentens ansvar att ta kontakt med studieadministrationen före kursstart för att kunna delta i om-examination.

Kurslitteratur

  • Di Salvo, C. (2009). Design and the Construction of Publics. Design issues, 25(1), 48-63.
  • Di Salvo, C. (2010). Design, democracy and agonistic pluralism. In Proceedings of the design research society conference(pp. 366-371). Montreal: Design Research Society.
  • Yaneva, A. (2009) Making the Social Hold: Towards an Actor-Network Theory of Design, Design and Culture, 1:3, 273-288
  • Khovanskaya, V., Dombrowski, L., Harmon, E., Korn, M., Light, A., Stewart, M., & Voida, A. (2018). Designing against the status quo. Interactions, 25(2), 64-67.
  • Wilkie, A. & Ward, M. (2010). Made in criticalland: designing matters of concern. Networks of Design: Proceedings of the 2008 Annual International Conference of the Design History Society (UK) University College Falmouth, 3-6 September

Kompendium med utvalda artiklar kan tillkomma.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Undervisningsspråk: engelska

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.