Avancerad nivå
1. Kandidatexamen inom kemi, biokemi, biomedicinsk teknik, biomedicinsk laboratorievetenskap eller andra naturvetenskapliga, medicinska, tekniska eller ingenjörsvetenskapliga områden av relevans för utbildningens för utbildningens mål och innehåll och som innehåller minst 15 hp kemi och/eller biokemi.
2. Engelska B, engelska 6 i svensk gymnasieutbildning eller motsvarande.
HSBMY Biomedicinsk ytvetenskap
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ges första terminen på mastersprogrammet biomedicinsk ytvetenskap. Den ingår i huvudområdet och är en obligatorisk kurs i examensfordringarna för masterexamen i biomedicinsk ytvetenskap.
Syftet med kursen är att studenten fördjupar sina kunskaper i cellbiologi, speciellt avseende olika biologiska membran och biologiska gränsytor i en cell.
I kursen beskrivs uppbyggnaden och funktionen av eukaryota cellers membran såsom cellmembran, kärnmembran och organellernas membran. De olika membranernas och andra biologiska gränsytors uppbyggnad, struktur och funktionalitet diskuteras såväl som transportfenomen, receptorer i cellmembranet, cellsignalering och bildandet av mikrodomäner. I kursen behandlas även de vanligast förekommande signalvägarna, celladhesion, cell-cell kontakt, cell-junctions och dess ingående molekyler samt olika mekanismer för endocytos och exocytos.
Cellbiologiska metoder och metoder för att studera protein diskuteras liksom metoder för att isolera protein från cellens olika ”compartments” samt lokalisering och karakterisering av dessa.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för strukturen och sammansättningen av eukaryota cellers olika membran och biologiska gränsytor,
- förklara hur molekyler kan transporteras genom olika membran i en cell och hur mikrodomäner bildas i ett membran samt dess biologiska betydelse,
- beskriva hur en signal utanför cellen kan vidarebefordras till cellens insida och hur detta kan påverka cellens biologi, och
- tillämpa metoder för att studera samverkan mellan proteiner och dess lokalisering i en cell.
För att uppnå lärandemålen 1-3 används föreläsningar, muntliga gruppdiskussioner, seminarier och journal club. Föreläsningar, självständigt laboratoriearbete, muntliga och skriftliga redovisningar tillsammans med laboratorieförsök kommer att användas för att stimulera den studerandes aktiva deltagande och reflektion för att uppnå lärandemål 4.
Lärandemålen 1-3 examineras genom gruppdiskussioner och skriftlig individuell hemtentamen. Resultat från den praktiska metoddelen tillsammans med muntliga presentationer, skriftliga inlämningsuppgifter och skriftlig individuell hemtentamen kommer att utgöra underlag för examination av lärandemål 4. Bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Cooper GM, Hausman RE, (2013) The Cell: A Molecular Approach, 6th edition. Sunderland: Sinauer Associates, Inc., pp. 745.
Vetenskapliga artiklar relevanta för ämnet tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.