Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Kursen ingår i huvudområdena datavetenskap och data- och informationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap och i data- och informationsvetenskap.
- Information och representation; märkspråk och HTML
- Presentation på webben; stilmallar och CSS
- Grundläggande interaktivet med DOM och JavaScript
- Standarder och ”best practices”
- Introduktion till användbarhet
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- förklara begreppet representation och dess betydelse inom informationsteknologin
- förklara hur begreppen information, presentation och beteende förhåller sig till komponenterna av en webbsida och varandra, samt varför begreppen brukar särskiljas
- beskriva och exemplifiera kring standarders roll inom webbutveckling och till viss del datavetenskap
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- konstruera webbsidor baserat på för området aktuella standarder, med speciell hänsyn till tillgänglighet och kompatibilitet, samt viss hänsyn till användbarhet
- beskriva en resulterande webbsida baserat på källkod skriven i HTML, CSS och enklare JavaScript
- motivera användningsmässiga ställningstagande vid utformning av en webbsida
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- diskutera på ett problematiserande och reflekterande vis, hur webbutvecklare kan förhålla sig till standarder, målplattformer och målgrupper.
Föreläsningar, seminarier, laborationer samt självstudier.
Examination sker i form av inlämningsuppgifter (4,5 hp, UV) och tentamen (3 hp, UV).
Betygsbedömning
För godkänd krävs att samtliga ingående redovisningar genomförts och minst fått värderingen godkänd samt att tentamen bedömts som godkänd.
För väl godkänd krävs att tentamen värderats som väl godkänd samt att övriga redovisningar värderats som godkända.
- Duckett, Jon:HTML and CSS: Design and Build Websites, John Wiley & Sons, 2014
Referenslitteratur:
- Krug, Steve:Don’t Make Me Think!, Pearson Professional Education, 2nd ed., 2005
- Lawson, Bruce och Remy Sharp:Introducing HTML5, New Riders Press, 2nd ed., 2011
- Marcotte, Ethan:Responsive Web Design, A Book Apart, 2011
- Zeldman, Jeffrey:Designing with Web Standards, New Riders Press, 3rd ed., 2009
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.