Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2028

Kursplan hösten 2028

Benämning

Forskning för utveckling i förskola

Engelsk benämning

Research for Development in Preschool

Kurskod

UV222A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för förskollärarprogrammet

Inrättandedatum

2023-05-16

Fastställandedatum

2023-05-16

Gäller från

2024-09-02

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV221A Kvalitetsarbete i förskola (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper kring olika forskningsmetoder samt förmåga att identifiera och formulera utvecklingsbehov inom förskolepedagogisk verksamhet.

Under en inventering av utvecklingsbehov i förskolan samlar studenten in empiriskt material med hjälp av olika forskningsmetoder. Vetenskapsteoretiska och kritiska resonemang förs kring metodernas styrkor och svagheter samt den kunskap de genererar. För att få en djupare förståelse för utvecklingsområdet söker studenten också relevant tidigare forskning som tillsammans med styrdokument och andra aktuella dokument kan bidra till att utveckla en problemformulering. Denna presenteras i en projektskiss, vilken avslutas med ett förslag på en utvecklingsinsats. Projektskissen kan ligga till grund för utvecklingsprojektet i nästkommande kurs.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

1. redogöra för relevanta vetenskapsteoretiska utgångspunkter och kritiskt resonera kring kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt de olika former av kunskap de genererar

2. producera och analysera olika former av empiriskt material och utifrån detta identifiera utvecklingsbehov inom förskoleverksamhet

3. Formulera och argumentera för en vetenskaplig problemställning utifrån identifierade behov i förskolan med stöd i tidigare forskning och andra relevanta texter

Arbetsformer

Kursen är huvudsakligen distansbaserad. Föreläsningar och seminarier sker digitalt. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och muntliga presentationer.

Bedömningsformer

Prov 1: Muntlig examination (Oral Exam), 2,5 hp. I provet examineras lärandemål 1.

Prov 2: Skriftlig examination (Written Exam), 5 hp. I provet examineras lärandemål 2-3.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 2.

Kurslitteratur

Patel, Runa & Davidsson, Bo (2019). Forskningsmetodikens grunder: Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. 5 uppl. Lund: Studentlitteratur (184 s)

Persson, Sven (2017). Forskningslitteracitet – en introduktion till att förstå, värdera och använda vetenskaplig kunskap. Forskning i korthet, nr 1, 2017 (32 s) (tillgänglig på internet)

Åkerblom, Annika, Hellman, Annette & Pramling, Niklas (red.) (2023). Metodologi: För studier i, om och med förskolan. 2 Uppl. Malmö: Gleerups (del II och IV) (120 s)

Styrdokument, ytterligare litteratur och läromedel kan tillkomma vid kursstart.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.