Grundnivå
Kurser om minst 60 hp med progression inom huvudområdet Data- och informationsvetenskap.
Kursen ingår i huvudområdet Data- och informationsvetenskap på nivå 61-90 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Data- och informationsvetenskap.
Studenten ska fördjupa sin förståelse för att samarbeta i och leda projektgrupper där olika kompetenser finns representerade. Kursen tar således avstamp i gruppen och dess utvecklingsprocess. Den behandlar metoder och praxis kring arbete i projektform. I fokus för diskussionen är projektledaren och vilken karaktär den rollen har samt vilka kompetenser som krävs för att skissera, planera, genomföra och överlämna ett projekt tillsammans med medarbetarna. Övningar om självinsikt ska bidra till en förståelse för ledarskapets natur och de egna resurserna.
**Kunskap och förståelse
**För godkänd kurs ska studenten visa kunskap om och förståelse av:
- projektets funktion och relation till omgivande organisationer
- projektgruppens utveckling och dynamik
- intressenters och omgivningens betydelse för projektarbetet
- erfarenhetsbaserade IT-verktyg för projekthantering
**Färdighet och förmåga
**För godkänd kurs ska studenten visa färdigheter och förmåga att:
- kunna kommunicera ett projekts fram- och motgångar
- kunna hantera en inkrementell och iterativ utvecklingsprocess
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**För godkänd kurs ska studenten visa värderingsförmåga och ett förhållningssätt att:
- reflektera kring samarbete och den egna rollens betydelse för process och resultat
Föreläsningar, seminarier, självstudier samt handledning max 2 timmar per student.
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga rapporter samt en individuell tentamen.
Krav för godkänd:
Examination 1: Godkänd muntlig presentation (1,5 hp, UG).
Examination 2: Godkänd skriftlig rapport (1,5 hp, UG).
Examination 3: Godkänd tentamen (4,5 hp, UV).
För betyget väl godkänd krävs godkänd på examination 1 och 2 samt väl godkänd på examination 3.
Rekommenderad litteratur:
- Gustavsson, T. (2013) Agil projektledning. Sanoma utbildning, andra upplagan
- Jansson, T. & Ljung, L. (2009) Hemligheten med projektledning. TUK Förlag
- Shore, J. & Warden, S. (2008) The Art of Agile Development. O’Reilly Media
- Tonnquist, B. (2012) Projektledning. Sanoma utbildning, fjärde upplagan
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.