Grundnivå
Godkänd inlämningsuppgift I1 från kursen BG324A samt Godkänd tentamen 3 (5 hp) från kursen BG315B
alternativt
Godkänd inlämningsuppgift I1 från kursen BG324A samt Godkänd inlämningsuppgift I1 (4 hp) från kursen BG315B.
Inget huvudområde
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i byggteknik.
- Sveriges geologi - urberget och de lösa jordlagren
- Olika geologiska material och deras egenskaper
- Fundamentala begrepp inom jordmekaniken presenteras varvid geotekniska egenskaper, främst hållfasthet och deformation behandlas
- De vanligaste grundläggningsmetoderna och de vanligaste geokonstruktionerna vid byggande i jord med fokus på byggnader. Infrastruktur behandlas översiktligt.
- Grundläggande strömningstekniska begrepp
- Rörgravar
- Vattenledningsnät och magasinering
- Avloppsnät och pumpning av avloppsvatten
- Dagvattenhantering
- Höjdmätning och planmätning
- Kartprojektioner
- Feluppskattningar
- Positionsbestämning med satelliter (GNSS)
- Miljöaspekter vid dag- och spillvattenhantering
**Kunskap och förståelse
**Efter avslutad kurs ska studenten visa kunskap om och förståelse av:
- geodetiska mät- och beräkningsmetoder inom byggbranschen samt grunderna i geografiska informationssystem (GIS)
- felutjämning med minsta kvadratmetoden
- kommunala system för dag-, spill- och tappvatten – ledningar, magasinering och pumpsystem
- grunderna i geologi och särskilt Sveriges geologi med avseende på jord, berg, grundvatten, ytvatten och topografi
- grunderna i geoteknik och jordmekanik, särskilt grundläggningsteknik samt kunna utföra de vanligast förekommande verifieringarna i bruksgränstillstånd och brottgränstillstånd
**Färdighet och förmåga
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- utföra inmätnings- och utsättningsarbete
- utföra geodetiska beräkningar av koordinater, höjder och utsättningsdata
- självständigt analysera ett kartmaterial för att därefter kunna bedöma vilka geodetiska data, mätmetoder och beräkningar som krävs för att ta fram erforderlig utsättningsdata
- dimensionera enklare system inom vatten och avloppshantering
- läsa en geologisk och geoteknisk karta, upprätta en geologisk och geoteknisk sektion med lagerföljder - en typlagerföljd - och därmed beskriva en jordvolym i tre dimensioner, samt kunna tolka, värdera och använda dessa kunskaper vid geoteknisk projektering
- utföra enklare beräkningar och dimensionering av geokonstruktioner med avseende på bärighet, sättningar, jordtryck och stabilitet
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning
- visa förmåga att se helheten och kunna koppla olika teknikdiscipliner till varandra, i denna kurs särskilt konstruktion, VA, geoteknik och mätteknik
**Värderingsförmåga och förhållningsätt
**Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- utvärdera kvalitén på olika mätningar
- värdera miljökonsekvenserna av olika markbyggnadsmoment
Föreläsningar, övningar, fältmätningar, studiebesök, gästföreläsningar och självstudietid. Fältmätningar, studiebesök och gästföreläsningar är obligatoriska moment.
Krav för godkänt: Godkända skriftliga deltentamina (geoteknologi 5 hp, vattenteknik 3 hp, mätningsteknik 4 hp), godkända inlämningsuppgifter (geoteknik 1,5 hp ) och godkända fältmätningar 1,5 hp.
För betyget Väl Godkänd krävs dessutom att summan av poängen (viktade med avseende på antalet hp) från de tre olika tentamina är minst 80 % av den maximala poängsumman.
- Johansson, L. (2020). Kompendium Geoteknik.
- Lidström, V. (senaste upplagan). Vårt Vatten. Stockholm: Svenskt Vatten-Vattenbokhandeln
- Ollvik, L. (2015). Geodesi – Intro till ingenjörsgeodesi med beräkningsuppgifter, Lund: KFS i Lund AB
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.