Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Minst 45 hp inom huvudområdet Produktdesign.
Huvudområde
KSPRD / Produktdesign
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet produktdesign på nivå 61-90 hp och kan ingå i examensfordringarna för en kandidatexamen i produktdesign.
Innehåll
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten en orientering inom det tvärvetenskapliga ämnesområdet hållbar utveckling samt metoder för att som produktdesigner kunna verka för en hållbar utveckling. Kursen betonar ett tvärvetenskapligt och kritiskt förhållningssätt till såväl informationskällor som sitt eget arbete. Reflektion över olika perspektiv och lösningsalternativ tränas löpande i kursen, liksom förmågan att kommunicera sitt projekt (verbalt, visuellt och skriftligen) med olika grupper i samhället.
Innehåll
- Hållbar utveckling som tvärvetenskapligt ämnesområde, teori
- Hållbar utveckling i relation till produktdesign, teori
- Metoder inom design för hållbar utveckling, med fokus på produktdesign
- Tillämpat projekt
- Kommunikation av projekt med det omgivande samhället
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- förklara centrala begrepp och problemställningar inom det tvärvetenskapliga ämnesområdet hållbar utveckling,
- självständigt identifiera och kritiskt diskutera problemställningar som uppstår mellan produktdesign och strävan efter hållbar utveckling,
- visa förmåga att kritiskt förhålla sig till identifiera och välja tillförlitlig information inom området produktdesign och hållbar utveckling,
- på ett korrekt sätt använda sig av tillämpa några metoder för att verka för en hållbar utveckling som produktdesigner,
- reflektera över sin egen arbetsprocess och förmåga att verka för en hållbar utveckling som produktdesigner samt kunna identifiera behov för sin egen utveckling,
- förklara sitt projekt för olika grupper genom olika kommunikationsformer: verbalt, visuellt och i text.
Arbetsformer
Undervisnings sker genom övningar, självstudieuppgifter, föreläsningar och obligatoriska seminarier (framgår av schemat) I kursen arbetar studenten självständigt såväl i grupp som individuellt. Kursen avslutas med ett individuellt designprojekt som kommuniceras med det omgivande samhället.
Bedömningsformer
Hållbar utveckling och produktdesign, teori och metod (10,5 hp): seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter (lärandemål 1,2 och 3)
Tillämpat projekt och kommunikation av projekt (4,5hp): en sammanlags bedömning av projektet genom följande format: -muntlig presentation, visuell presentation samt dokumenterad process och resultat (lärandemål 4,5 och 6)
En uppgift examineras maximalt 3 gånger i samband med att kursen ges. Vid omexamination följande år ska studenten lämna in en ny examinationsuppgift i enlighet med instruktionerna för det årets kurs. Det är studentens ansvar att ta kontakt med studieadministrationen före kursstart för att kunna delta i om-examination.
Kurslitteratur
Obligatorisk kurslitteratur som studenten själv införskaffar:
Haffmans, S., van Gelder, M., van Hinte, E. & Zijlstra, Y. (2018). Products that flow, Circular Business Models and Design Strategies for Fast-Moving Consumer Goods, BIS Publishers
Kurskompendium med utvald obligatorisk litteratur och övrigt kursmaterial som tillhandahålls av kursansvarig och tilldelas studenterna via kursens lärplattform:
Bocken, N. M., de Pauw, I., Bakker, C., & van der Grinten, B. (2016). Product design and business model strategies for a circular economy. Journal of Industrial and Production Engineering, 33(5), 308-320. (sida 308 – 311 + tabell 3 och exempel sidan 315 – 317)
Jackson, T. (2012). Välfärd utan tillväxt: så skapar vi ett hållbart samhälle. ([Ny utg.]). Stockholm: Ordfront. (kapitel 8)
Sanne, C. (2012). Hur kan vi leva hållbart 2030. Naturvårdsverket. Rapport, 6524. (s 9-24)
SOU 2017:22 (2017). Från värdekedja till värdecykel – så får Sverige en mer cirkulär ekonomi. Del 1, kap 3, 4, 5 & 6 (s. 67-110)
Steffen, W., Persson, Å., Deutsch, L., Zalasiewicz, J., Williams, M., Richardson, K., ... & Molina, M. (2011). The Anthropocene: From global change to planetary stewardship. Ambio, 40(7), 739.
Wilkinson, R.G. & Pickett, K. (2010). Jämlikhetsanden: därför är mer jämlika samhällen nästan alltid bättre samhällen. Stockholm: Karneval. (s 18-60)
Samt filmer, radioprogram, inspelade föreläsningar, poddar, tidningsartiklar och stödmaterial till det individuella projektet.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.