Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Interaktionsdesign

Engelsk benämning

Interaction Design

Kurskod

KD104B

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2024-09-25

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6.

Huvudområde

KSIDI / Interaktionsdesign

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Denna kurs överlappar delvis innehållet i kandidatprogrammet Interaktionsdesign (TGIDE) och får därför inte ingå i en examen från det programmet.

Innehåll

Studenterna får en introduktion till – och praktiserar – ett antal kärnmetoder för interaktionsdesign, samt ramverk som ligger till grund för deras förståelse och kritiska perspektiv på interaktionsdesign. För det mesta är dessa aktiviteter grundade i projektarbete. Vi täcker ett brett spektrum av designprojektaktiviteter, från grundläggande fältarbete till prototyputveckling.

Lärandemål

Efter avslutad kurs kan studenterna:

  1. Analysera interaktiviteten hos en artefakt enligt teoretiska ramverk för interaktionsdesign.
  2. Samla krav och inspiration för ett användarcentrerat designprojekt.
  3. Idealisera och utforska designområdet genom skissning, tillverkning och engagemang med användare.
  4. Utveckla funktionella interaktiva prototyper
  5. Genomföra en sammanhängande och konstruktiv designprocess, integrera lämpliga metoder och ramverk från kursen
  6. Reflektera kritiskt över interaktiva artefakter och designprocesser.

Arbetsformer

Undervisningen består av klassrumsbaserad inlärning samt praktiskt designarbete "ute på fältet" och i studior. Studenterna arbetar i en kombination av grupp- och individuella aktiviteter

Bedömningsformer

Studenten examineras genom fem uppgifter:

  1. Analys av en befintlig interaktiv artefakt (HP 6; Lärandemål 1)
  2. Problemformulering: Studenterna använder lämpliga användarcentrerade metoder för att förstå de människor och den situation de designar för, och kommunicerar insikter på lämpligt sätt (HP 6; Lärandemål 2)
  3. Idéskapande: Studenterna öppnar ett designområde och jämför olika designmöjligheter (HP 6, Lärandemål 3)
  4. Skapande: Studenterna programmerar grundläggande prototyper (HP 6: Lärandemål 4)
  5. Designprojekt (HP: 6): Ett fullständigt, men småskaligt designprojekt (Lärandemål 1-6)

För omexamination av produktionsuppgifter gäller särskilda omständigheter eftersom examinationen av dessa uppgifter är beroende av studenternas deltagande under vissa perioder och i specifika projekt. Omexamination kommer att ges enligt studentens rättigheter, men med anpassningar till den specifika uppgiften eftersom den inte kan genomföras i samma sammanhang som den ordinarie examinationen.

Kurslitteratur

Studenterna kommer att bli ombedda att köpa fysiska prototypkomponenter om upp till 450 SEK, vilket kommer att anges på kursens webbplats.

Buxton, B. (2007) Sketching User Experiences: Getting the Design Right and the Right Design. San Francisco: Morgan Kaufman.

Stanford dSchool (2013) The Bootcamp Bootleg. Stanford University Institute of Design, available online: http://dschool.stanford.edu/

Kompletterande litteratur och tekniska resurser kommer att tillhandahållas under kursen.

Valfri litteratur:

Moggridge, B. (2007) Designing Interactions. MIT Press.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om
resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.