Avancerad nivå
Grundläggande behörighet:Examen på grundnivå som omfattar minst 180 hpSärskild behörighet:Högskoleutbildning 90 hp med ett för historiska studier relevant huvudområde såsom exempelvis etnologi, arkeologi, litteraturhistoria, idéhistoria eller ekonomisk historia.
Inget huvudområde
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
A1N
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupade kunskaper i olika forskningstraditioner om sociala rörelser.
Kursen behandlar forskning om sociala rörelser och teoretiska perspektiv på detta.
Efter avslutad kurs ska studenten
- självständigt kunna diskutera forskning om sociala rörelser i ett historiografiskt perspektiv;
- insiktsfullt och självständigt kunna problematisera de vetenskapliga sammanhang ur vilka olika teorier om sociala rörelser har utvecklats;
- kunna tillämpa olika teorier och metoder som används inom forskning om sociala rörelser på ett givet stoff och sedan problematisera sitt resultat;
- självständigt kunna diskutera forskning om sociala rörelser avseende olika kulturella och historiska kontexter.
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar och litteraturseminarier, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Studenterna gör en skriftlig hemtentamen i form av en analyserande och problematiserande essä utifrån kursens lärandemål.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Arbetarhistoria (tema: Politiska protester), 2014:1-2, 50 s
Brink Pinto, Andrés & Pries, Johan (2013). *30 november: kampen om Lund 1985-2008.*Lund: Pluribus. 313 s.
Della Porta, Donatella & Diani, Mario (2006). Social movements : an introduction. Malden, MA: Blackwell. 249 s.
Melucci, Alberto (1992). *Nomader i nuet : sociala rörelser och individuella behov i dagens samhälle.*Göteborg:Daidalos. 288 s.
Tarrow, Sidney (1998). Power in movement : social movements and contentious politics. Cambridge*:* Cambridge University Press. 271 s.
Thompson, Edward Palmer (1993). Customs in common, [New ed.]. London: Penguin. 547 s. (valda delar)
Tilly, Charles & Tarrow, Sidney (2007). *Contentious politics.*Boulder:Paradigm. 217 s.
Tilly, Charles (2004). *Social movements, 1768-2004 .*Boulder: Paradigm. 194 s.
Wennerhag, Magnus (2008). Global rörelse : den globala rättviserörelsen och modernitetens omvandlingar. Diss, Lunds universitet. Stockholm: Atlas. 432 s. (valda delar).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.