Grundnivå
DA103A Informatik: En introduktion till digitala praktiker, 15 hp
MHINF Informatik
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet informatik och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i informatik.
I denna kurs lär studenten känna olika teoretiska perspektiv som resurser i arbetet med att utforma digital verksamhet.
- Studenten introduceras till förståelsen av digital innovation, och tillhörande ekosystem. Här inkluderas perspektiv på interaktion mellan tekniska och kulturella faktorer samt hur dessa skapar förutsättningar och begränsar handlingsutrymmen i arbetet med att etablera nya arbetssätt i verksamheter.
- Studenten introduceras i och använder metoder som stödjer arbete med digital innovation, med särskilt fokus på hur verksamhetsprocesser och funktionalitet i digitala resurser kan modelleras och beskrivas.
- Studenten utvecklar en fördjupad förståelse för analysmetoder och utvecklingsmetoder för informationssystem.
- Studenten introduceras till ändamålsenliga digitala verktyg som resurser för att genomföra och visualisera utvecklings- och införandearbete av nya arbetssätt.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten visa kunskap och förståelse genom att:
1. kunna presentera och redogöra för centrala teoretiska perspektiv, metoder och arbetssätt för digital verksamhetsutveckling, verksamhetsmodellering, implementation och utvärdering av digitala praktiker.
2. kunna redogöra för förutsättningar, möjligheter, och risker i arbetet med att konfigurera digitala standardsystem för en digital praktik samt kunna redogöra för hur multidimensionell hållbarhet inkluderas som en del av arbetet med verksamhetsutveckling av digital praktiker.
3. kunna redogöra för hur kvalitativa och kvantitativa metoder för datainsamling och dataanalys kan användas i arbete med utvärdering av digitala praktiker.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:
4. självständigt i en rapport planera och genomföra konfiguration av ett digitalt standardsystem baserat på en kravspecifikation.
5. med stöd i ett teoretiskt perspektiv självständigt i en rapport planera och presentera en arbetsprocess för innovativ utveckling, införande, och utvärdering av en digital praktik.
6. Självständigt i en rapport visa och relatera hur en ändamålsenlig hållbarhetsprofil integreras i utvecklingsarbetet med digitala praktiker med hänsyn till multidimensionell hållbarhet
7. med stöd i ett teoretiskt perspektiv självständigt i en rapport planera och insamling och analys av kvalitativa och kvantitativa verksamhetsdata inom givna tidsramar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:
8. kritiskt tillsammans med andra diskutera kvalitén i en hållbarhetsprofil för en digital praktik med avseende på multidimensionell hållbarhet
9. kritiskt bedöma och med andra diskutera förutsättningar, möjligheter och risker i en arbetsprocess avseende innovativ utveckling, införande och utvärdering av en digital praktik utifrån valda teoretiska perspektiv på digital teknik
10. kritiskt tillsammans med andra bedöma hur en genomförd datainsamling och dataanalys i ett utvärderingsarbete kan nyttiggöras.
Föreläsningar, laborationer, seminarier, grupparbeten, projektarbete, självstudier.
Skriftlig tentamen 8 hp (UV) bedömer lärandemål: 1–3
Inlämningsuppgifter 5 hp (UV) bedömer lärandemål: 4-7–9
Deltagande i seminarier, 2 hp (UG) bedömer lärande mål: 8-10
Krav för Godkänd:
Godkänd skriftlig tentamen (8 hp) och godkända inlämningsuppgifter (5 hp) samt godkänt deltagande i seminarier (2 hp).
Krav för Väl godkänd:
Väl godkänd skriftlig tentamen (8 hp) samt väl godkända inlämningsuppgifter (5 hp), samt godkänt deltagande i seminarier (2 hp).
- Checkland, P. & Poulter, J. (2006). Learning for action: a short definitive account of soft systems methodology and its use, for practitioners, teachers and students. Chichester: Wiley.
- Eriksson, U. (2014). Kravhantering för IT-system. (Senaste upplagan) Lund: Studentlitteratur.
- Hertzum, M(2021). Organizational Implementation: The Design in Use of Information Systems [Elektronisk resurs]. (1). Springer.
Artikelkompendium med relevanta artiklar förmedlas av universitet.
Referenslitteratur:
- Beynon-Davies P. (2011). Significance. Exploring the nature of information, systems and technology. Palgrave.
- Blomström, V. & Wennerberg, J. (2021). Akademiskt läsande och skrivande. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur.
- Esaiasson, P., Gilljam, M., Oscarsson, H., Towns, A.E. & Wängnerud, L. (2017). Metodpraktikan: konsten att studera samhälle, individ och marknad. (Senaste upplagan). Stockholm: Wolters Kluwer.
Artikelkompendium med relevanta artiklar förmedlas av universitet.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.