Avancerad nivå
Kandidatexamen motsvarande 180 högskolepoäng eller motsvarande.
Inget huvudområde
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad kunskap om och förmåga att använda sig av kontroversiella och känsliga frågor och teman i undervisning. Den syftar dessutom till att studenten ska utveckla förmåga att hantera konflikter när de sker i undervisningen inom högre utbildning.
Under kursen behandlas forskning i relation till undervisning med kontroversiella och känsliga frågor. Vidare behandlas orsakerna till att vissa frågor och teman är kontroversiella eller känsliga, samt om och i så fall hur dessa kan utnyttjas i undervisningen. Kursen behandlar även hur situationer kan hanteras när undervisningen oväntat blir kontroversiell eller känslig.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- motivera bruket av kontroversiella och känsliga frågor i undervisningen
- ge exempel på kontroversiella och känsliga frågor som framträder inom det egna kunskapsområdet
- presentera och motivera pedagogiska strategier i relation till kontroversiella och känsliga frågor som stödjer och utvecklar studenters förmåga till respektfull dialog med andra
- kritiskt granska användningen av kontroversiella och känsliga frågor inom det egna kunskapsområdet
- ge förslag på hur konflikter kan hanteras när de uppstår i undervisningen
Litteraturstudier följs av seminarier och diskussioner där även kursdeltagarnas tidigare erfarenheter lyfts fram. Föreläsningar ges där kursens teman utvecklas.
Samtliga lärandemål examineras genom ett paper och ett seminarium.
Alternativa bedömningsformer kan förekomma i samråd med examinator.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Hess, Diana (2009). *Controversy in the classroom: The democratic power of discussion. * New York: Routledge. (216 sidor)
Huddleston, Ted & Kerr, David (2017). *Managing controversy: Developing a strategy for handling controversy and teaching controversial issues in schools. * Strasburg: Council of Europe. (68 sidor)
Pace, Judith L. (2021). Hard questions: Learning to teach controversial issues. Lanham: Rowman & Littlefield. (226 sidor)
Övrig litteratur utifrån egen inriktning väljs i samråd med kursansvarig (ca 100 sidor)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.