Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.
Kursen består av fyra delar/moment:
Del 1:Fotografins historia och former (7,5 hp) är en introduktion till fotografins historia, genrer och uttryck. Den introducerar teoretiska begrepp och ger en en bildhistorisk bas, vilket är betydelsefullt för att kunna ha en kritisk och förstående blick på fotografisk kommunikation över tid och i dess samtida uttryck och form.
Del 2:Fototeknik (7,5 hp) innehåller övningar i och ger kännedom om den digitala kamerans möjligheter och begränsningar samt ger en introduktion till digital bildbehandling och hantering av ljussättning i studio. Bild och form diskuteras i bildövningar.
Del 3:Det fotografiska uttrycket (7,5 hp) behandlar fotografins olika genrer. Genom gestaltande övningar och åtföljande kritikmoment utforskas fotografiets kommunikativa egenskaper. Fotografens roll som förmedlare av budskap i olika kontexter undersöks och problematiseras.
Del 4:Eget projekt (7,5 hp) Kursen avslutas med ett självständigt fotografiskt arbete som har sin utgångspunkt i de kunskaper och färdigheter som studenten erhållit i tidigare delkurser. Projektet presenteras och diskuteras i seminarieform och bedöms tillsammans med en skriftlig kritisk reflektion över arbetet. Dessutom görs en mindre utställning så att studenter får möjlighet att arbeta med printade bilder.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva och diskutera fotografins samhälleliga roll, genrer och historiska kontext.
- Redogöra för och förhålla sig kritisk till grundläggande teoretiska aspekter inom ämnet fotografi.
- beskriva fotografins kommunikativa aspekter.
- hantera och använda digital kamerateknik.
- visa grundläggande kunskaper kring ljusets betydelse för fotografi.
- uppvisa grundläggande färdigheter i digitala bildbehandlingsprogram.
- genomföra och presentera ett självständigt gestaltande arbete.
- analysera och diskutera fotografiska bilder utifrån genre och sammanhang.
- använda kritik konstruktivt i eget och andras arbete .
- identifiera och problematisera relationen mellan den som betraktar och den/det som betraktas.
Kursen bygger på aktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.
En omfattande del av undervisningen sker i dialog med studenterna där fotografiskt bildmaterial, eget och andras, diskuteras och kritiseras.
I del 1 examineras lärandemål 1, och 2 genom en skriftlig uppgift (5 hp) och aktivt deltagande vid seminarier (2,5 hp).
I del 2 examineras lärandemål 4, 5 och 6 genom examinerande övningar (6 hp) och skriftligt prov (1,5 hp).
I del 3 examineras lärandemål 3, 8 (9), 10 genom gestaltande uppgifter åtföljda av skriftlig kritisk reflektion och aktivt deltagande vid examinationsseminarier (7,5 hp).
I del 4 examineras lärandemål 7, 9 genom ett individuellt gestaltande projekt åtföljt av en skriftlig kritisk reflektion kring egen och andras arbetsprocess samt ett aktivt deltagande vid examinationsseminarier (7,5 hp).
Bull, Stephen (2010). Photography. London: Routledge.
Batchen, Geoffrey (1999[1997]). Burning with desire: the conception of photography. Cambridge, Mass.: MIT.
Bergström, Bo (2011). Bild & budskap: ett triangeldrama om bildkommunikation. 3., rev. uppl. Stockholm: Carlsson.
Sontag, Susan: On Photograhy (valfri utgåva)
Wells, Liz (red.) (2021). Photography: a critical introduction. Sixth edition. London: Routledge
Marien, Mary Warner (2021). Photography: a cultural history. Fifth edition London: Laurence King Publishing
Referenslitteratur:
- Cotton, Charlotte (2020). The Photograph as Contemporary Art. Fourth edition. Thames Hudson Ltd.
Kompendier och enstaka texter kan tillkomma och delas ut av respektive lärare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
För att erhålla VG på kursen i sin helhet krävs betyget VG i 15 hp.