Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Huvudområde
KSIDI / Interaktionsdesign
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet interaktionsdesign och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i interaktionsdesign.
Innehåll
Denna kurs är en introduktion till människocentrerad design som vanligtvis används inom interaktionsdesign. Interaktionsdesigners är designers av interaktion, och det är den expertis och det fokus de tillför ett designteam. Kursen introducerar begrepp som interaktivitet och börjar göra studenterna medvetna om vad interaktionsdesign innebär.
Studenterna introduceras till och deltar i en typisk människocentrerad designprocess med forskning, identifiering av insikter, problemformulering, idéskapande och utvärdering. Teoretiska perspektiv på design och interaktivitet introduceras för att stödja och kontextualisera praktiska aktiviteter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs kan studenterna:
- Kommunicera resultaten av ett kort människocentrerat interaktionsdesignprojekt
- Beskriva och kritisera erfarenheter av designprojekt med designprocessmodeller och terminologi
- Kritisera och analysera en interaktiv artefakt, med utgångspunkt från kurslitteratur När ovanstående läranderesultat uppfylls på ett tillfredsställande sätt ges betyget Godkänd (G).
Arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, övningar och designarbete i grupp.
Bedömningsformer
Studenten examineras genom tre prov:
- Gruppvis presentation av projektresultat (HP 2; LR 1)
- Individuell uppsats (HP 4; LR 2)
- Individuell interaktiv artefaktkritik (HP 1,5; LR 3)
När ovanstående kriterier är uppfyllda på ett tillfredsställande sätt ges betyget Godkänd (G).
Kurslitteratur
- Buxton, Bill (2007). Sketching User Experiences: Getting the Design Right and the Right Design. Morgan Kaufmann Publishers.
- Hanington, Bruce & Martin, Bella (2012). Universal Design Methods. Rockport Publishers.
- Schön, Donald A. (1993). Generative metaphor: A perspective on problem-setting in social policy. In A. Ortony (Ed.), Metaphor and thought (2nd ed., p. 137-163). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Följande artiklar tillhandahålls:
- Dorst, Kees, and Cross, Nigel (2001). Creativity in the design process: co-evolution of problem–solution. Design studies, 22(5), p. 425-437.
- Houde, Stephanie, and Hill, Charles (1997). What do prototypes prototype?. In Helander, M.G., Landauer, T.K., and Prabhu P.V.(Eds.), Handbook of human-computer interaction (2 ed., p. 367-381). Amsterdam: Elsevier Science BV.
Ytterligare kompletterande artiklar (max. 50 sidor) kommer att tillhandahållas.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.