UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Oral hälsa – behandling IV, samhällsperspektiv, hälsopromotion III, examensarbete

Engelsk benämning

Oral Health – Treament IV, Societal Perspective, Health Promotion III, Degree Project

Kurskod

TV336A

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Odontologiska fakulteten

Gäller från

2026-01-19

Inrättandedatum

2022-12-14

Fastställandedatum

2025-10-29

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

För tillträde till terminskurs 6 ska samtliga provmoment från kurs TV334A vara godkända och studenten ska ha godkänd portfolio (15 hp) provkod 2510 från kurs TV335A.

Huvudområde

ODOHA / Oral hälsa

Fördjupningsnivå

G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för tandhygienistexamen

Innehåll

Kursen omfattar studier om det orala hälsotillståndet på befolkningsnivå samt faktorer som kan påverka hälsoutvecklingen och leda till ojämlik hälsa, nationellt och internationellt. Fördjupning sker inom folkhälsovetenskap och syftar till att öka förmågan till ett helhetsperspektiv på individers och gruppers orala hälsa. Orientering om myndigheters insatser för att granska och säkerställa kvaliteten på tandvård ingår också.

Under kursen genomför du en hälsofrämjande utbildningsinsats riktad till en definierad grupp i samhället.

Det självständiga vetenskapliga arbetet (examensarbetet) avslutas denna termin.

Du fortsätter det självständiga kliniska arbetet med omhändertagande av patienter på fakultetens allmäntandvård. Du auskulterar inom andra områden inom tandhygienistens kompetensområde.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

1. förklara förhållanden i samhället som påverkar den orala hälsan på grupp- och befolkningsnivå

2. förklara hur utbredningen av orala sjukdomstillstånd varierar över tid, geografiskt och inom olika grupper ur ett samhälls- och hälsoekonomiskt perspektiv

3. diskutera hur kulturella skillnader, migration och integration kan påverka den orala hälsan

4. diskutera hur tandvården kan främja mänskliga rättigheter och rätt till hälsa för grupper med särskilda behov, samt identifiera hinder och möjligheter för jämlik oral hälsa

5. redogör för det normala åldrandet, de vanligaste förekommande sjukdomarna, och medicinering hos omsorgsberoende äldre och hur dessa kan påverka den orala hälsan

6. beskriva omhändertagandet av omsorgsberoende äldre inom tandhygienistens kompetensområde

7. förklara hur organisation och ledning av odontologisk verksamhet är uppbyggd

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

8. självständigt planera, genomföra och utvärdera en hälsofrämjande utbildningsinsats för en definierad grupp

9. självständigt utvärdera orala hälsofrämjande insatser och resultat av behandlingar samt bedöma behov av ytterligare insatser med hänsyn taget till patientens munhälsostatus och livssituation

10. självständigt identifiera och beskriva avvikelser från normala/friska orala mjukvävnader, funktioner och förhållanden

11. självständigt identifiera sjukdomar och tillstånd i munhålan som kräver konsultation eller remiss

12. självständigt tillämpa etiska principer och riktlinjer i kliniskt arbete

13. motivera val av diagnostiska metoder, behandlingsstrategier, utvärdering och prognos utifrån evidensbaserad kunskap inom oral hälsa

14. självständigt analysera samt skriftligt och muntligt presentera och diskutera patientfall med hänsyn tagen till ett personcentrerat förhållningssätt samt det aktuella vetenskapliga kunskapsläget

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska studenten:

15. tillämpa ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter, deras närstående samt andra relevanta grupper med hänsyn till individuella behov, kulturella perspektiv, kommunikationsförutsättningar och situationens komplexitet

16. visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av mänskliga rättigheter

17. reflektera över hur oral hälsa och allmänhälsa samverkar och påverkar individens välbefinnande samt hur detta kan påverka det kliniska omhändertagandet och hälsofrämjande insatser

Självständigt arbete (examensarbete)

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

18. under handledning och med ett vetenskapligt förhållningssätt genomföra ett självständigt arbete inom oral hälsa

19. skriftligt presentera ett självständigt arbete, formellt och språkligt korrekt

20. muntligt presentera och försvara ett självständigt arbete samt kritiskt granska och opponera på medstudenters självständiga arbete

21. diskutera etiska aspekter i eget och andra studenters självständiga arbete

22. kritiskt analysera och diskutera resultatet av eget självständigt arbete i relation till kunskapsområdet oral hälsa, tandvården, och ett samhälls- och hållbarhetsperspektiv

Arbetsformer

Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och inläsning samt samarbete i grupp inom dina heltidsstudier.

Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, föreläsningar, obligatoriska seminarier samt praktisk och klinisk färdighetsträning. Tid är avsatt varje vecka för självstudier. Undervisningen bygger på att du som student är aktiv, påläst och väl insatt i de områden som ska bearbetas. För att uppnå kursens lärandemål behöver du använda icke schemalagd tid för egna studier.

Utmaningar som du som student ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Aktiviteter genomförs för att utveckla målgruppsanpassad kommunikation. Både muntliga och skriftliga presentationsformer samt kamratåterkoppling förekommer.

Praktisk och klinisk färdighetsträning

Du har klinisk färdighetsträning på universitetstandvårdskliniken och verksamhetsförlagd utbildning inom allmäntandvård där du under handledning tar ansvar för patienter under hela kursen med ökade krav på självständighet.

Självständigt arbete (examensarbete)

Under handledning genomförs ett självständigt arbete motsvarande 15 högskolepoäng. Studenten försvarar självständigt eget examensarbete och opponerar självständigt på annan medstudents examensarbete. Såväl skriftligt arbete som muntlig framställning granskas av vetenskapligt meriterad granskare och examinator enligt fastställda bedömningskriterier. Studenten ges möjlighet till revision av examensarbetet inom kursutrymmet.

Bedömningsformer

Kursen omfattar tre provmoment:

  • portfolio (15 hp) som omfattar obligatoriska seminarier, individuella samt skriftliga och muntliga gruppuppgifter egenreflektion, kamratåterkoppling, återkoppling i klinik. Portfolion omfattar även deltagande i gruppaktiviteter och godkända kliniska färdigheter, samt uppnådda kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt.

Bedömningskriterier finns tillgängliga för studenten på lärplattformen. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygssätt i sin helhet vid kursens slut, varvid kursmål 8–17 examineras.

  • skriftlig individuell tentamen (5 hp). Varvid kursmålen 1–7 examineras.
  • självständigt arbete (10 hp). Varvid kursmål 18–22 examineras.

Student som underkänts i skriftlig examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på nästkommande kurstillfälle enligt samma regler.

Student som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och färdighetskontroller som krävs för godkänd portfolio. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Därefter är möjligheten till fler provtillfällen för portfolion förverkad.

Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet bedömningstillfällen till tre.

Kurslitteratur

  • Björk J. Praktisk statistik för medicin och hälsa. Stockholm: Liber; 2011
  • Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H. Omvårdnad och äldre. Lund: Studentlitteratur; 2017
  • Chapman A, Felton SH. Basic Guide to Oral Health Education and Promotion (Basic Guide Dentistry Series). 3 ed . Hoboken, NJ: Wiley Blackwell; 2021
  • Forsberg C, Wengström Y. Att göra systematiska litteraturstudier:värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. 4:e uppl. Stockholm: Natur Kultur Läromedel och Akademi; 2016
  • Helgesson G, Kvist T. Tandvårdens etik. 2:a uppl. Stockholm: Gothia Kompetens AB; 2024
  • Henricson M, redaktörer. Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. 3: e uppl. Lund: Studentlitteratur; 2023
  • Lindmark U, Skott P, Stenberg I, Wårdh I. Gerodonti: äldretandvård i teori och praktik. Stockholm: Gothia fortbildning; 2019
  • Melle A, Reidal K. Kulturella skillnader i tandvården. Stockholm: Gothia Fortbildning AB; 2018
  • Patel R, Davidson B. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. 5 uppl. Lund: Studentlitteratur; 2019
  • Pellmer K, Wramner H, Wramner B. Grundläggande folkhälsovetenskap. 4 uppl. Stockholm: Liber; 2017
  • Rothenberg E, Cederholm T, Fastbom J & Johansson K. Geriatrisk nutrition. 3:e uppl. Lund: Studentlitteratur; 2024
  • Trost J. Att vara opponent. 2 rev. uppl. Lund: Studentlitteratur; 2013

Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.

Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.