Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Mekanik

Engelsk benämning

Mechanics

Kurskod

MT106A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

TH / Underkänt (U), Tre (3), Fyra (4) eller Fem (5)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Inrättandedatum

2012-02-20

Fastställandedatum

2024-04-09

Gäller från

2025-01-20

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 3c eller Matematik D.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Maskinteknik och i Produktutveckling och design.

Innehåll

Kursen ger en översikt över mekanikens grundläggande begrepp för stela kroppar. Grundläggande komponenter såsom krafter och moment definieras och nyttjas i analys av strukturer. Mekanikens fundament, i rörelse och i jämvikt, förklaras och tillämpas på enkla strukturelement som stänger och balkar. Kursen omfattar också laborativa moment av vetenskapligt undersökande karaktär.

Kursen omfattar följande moment:

  • kraft
  • moment
  • resultantsystem
  • friläggningsdiagram
  • jämvikt
  • masscentrum
  • strukturer
  • plana fackverk
  • friktion
  • partikelkinetik
  • Newtons lagar
  • arbete och effekt
  • kinetisk och potentiell energi
  • rörelsemängd, rörelsemängdsmoment
  • impuls, impulsmoment
  • stelkroppsrotation
  • masströghetsmoment
  • harmoniska svängningar och resonansfenomen
  • naturliga koordinater

Lärandemål

**Kunskap och förståelse
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • visa kunskap och förståelse för mekanikens grunder och dess tillämpning på punktmassor och stela kroppar

**Färdighet och förmåga
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • genomföra enkla analyser av problemställningar inom mekaniken
  • visa förmåga att med utgångspunkt från en lastbärande eller annan strukturell konstruktion kunna bedöma mekanisk belastning i form av krafter och moment
  • visa förmåga att ta fram modeller för verklighetsbaserade frågeställningar
  • identifiera relevanta beräkningsmodeller med utgångspunkt från verkliga mekaniska problem
  • visa förmåga att föra enkla mekanikbaserade tekniska diskussioner
  • redogöra för mekanikens grundläggande begrepp
  • visa förmåga att i skrift diskutera och försvara framlagda slutsatser och därvid kunna utnyttja den kunskap inom mekaniken som ligger till grund för slutsatserna
  • utvärdera mekaniska strukturlösningar baserad på den teoretiska grund som förvärvas under kursen

**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • kritiskt förhålla sig till innehåll i litteratur, teknisk dokumentation, och reella tekniska lösningar på mekaniska problem

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, övningar och laborationer.

Bedömningsformer

Krav för godkänd: Godkänd laboration (0,5 hp, UG), godkänd inlämningsuppgift (1 hp, UG), godkänd tentamen i statik (3 hp, TH) och dynamik (3 hp, TH). Slutbetyget grundas på medelvärdet av de två tentamensresultaten.

Student som har godkänts på tentamina och erhållit betyget Godkänd får genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Kurslitteratur

  • Nyberg, Christer (2014). Mekanik: statik. 2. uppl. Stockholm: Liber
  • Nyberg, Christer (2014). Mekanik: partikeldynamik. 2. uppl. Stockholm: Liber

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.