UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Teaching and Learning in Higher Education: Knowledge Field and Research

Engelsk benämning

Teaching and Learning in Higher Education: Knowledge Field and Research

Kurskod

HP701E

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2025-09-01

Fastställandedatum

2022-05-23

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet: Examen från utbildning på grundnivå omfattande minst 180 hp.

Särskild behörighet:

minst tre års dokumenterad erfarenhet av att arbeta som lärare i högre utbildning eller av att arbeta med kompetensutveckling inom motsvarande organisation, alternativt avslutade kurser om minst 60 hp inom ett av följande ämne: pedagogik, utbildningsvetenskap, pedagogiskt arbete eller annat beteendevetenskapligt ämne, samt Engelska 6.

Huvudområde

LAHPE / Högskolepedagogik

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

A1N

Innehåll

Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper i vetenskapsteori, forskningsprocessen samt om högskolepedagogik och vuxnas lärande som forskningsområde. I kursen ingår praxisnära moment där studenten utforskar den högskolepedagogiska praktiken.

I kursen granskas nationell och internationell forskning om högskolepedagogik och vuxnas lärande, samt de kritiska frågor som aktualiseras i förhållande till studiernas utgångspunkter och forskningsprocesser.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten

  1. värdera och problematisera forskning om högskolepedagogik och vuxnas lärande ur ett vetenskapsfilosofiskt perspektiv
  2. identifiera och redogöra för centrala begrepp och teoretiska perspektiv inom högskolepedagogisk forskning
  3. analysera och redogöra för forskningsprocessers olika aspekter
  4. jämföra svensk och internationell lagstiftning gällande högre utbildning med särskilt fokus på vuxnas lärande och högskolepedagogik

Arbetsformer

Seminarier varvas med föreläsningar, arbete i grupp och individuella presentationer med hjälp av olika medieformer. Responsgivning studenterna emellan tillämpas genomgående i kursen. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärare.

Bedömningsformer

Prov 1: Analys av vetenskaplig artikel (Analysis of Article) 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.

Studenten redovisar sin analys av en vetenskaplig artikel inom det högskolepedagogiska fältet utifrån vetenskapsfilosofiska och metodologiska utgångspunkter. Redovisningen innehåller centrala begrepp och teoretiska perspektiv. Utifrån analysen diskuteras olika aspekter i forskningsprocesser. Analysen presenteras vid ett seminarium alternativt i en ljudinspelning.

Prov 2: Individuell text (Paper) 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 4. I texten görs en jämförelse av svensk och internationell lagstiftning gällande högre utbildning med särskilt fokus på vuxnas lärande och högskolepedagogik.

Alternativa bedömningsformer kan förekomma i samråd med examinator.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Boyer, Ernest L. (1990). Scholarship Reconsidered: Priorities of the Professoriate. Princeton: Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching.

Cleaver, E., Lintern, M. and McLinden, M. (2018). Teaching and Learning in Higher Education: Disciplinary Approaches to Educational Enquiry.2nd. London: Sage. ISBN 9781526409591 Available from: http://eprints.uwe.ac.uk/37840

Fejes, Andreas & Nylander, Erik. (2019). Mapping out the research field of adult education and learning. Springer.

Kreber, C. (2002) Teaching excellence, teaching expertise, and the scholarship of teaching and learning. Innovative Higher Education, 2 (1) 5-25.

MacFarlane, B. (2012) POINTS FOR DEBATE. The higher education research archipelago. Hig- her Education Research & Development. Vol. 31, No. 1, February 2012, 129–131.

Ytterligare litteratur väljs av kursdeltagare i samråd med kursens lärare och examinator (xx sidor)

Utöver detta kan ytterligare litteratur tillkomma.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.

Svenskt kursnamn: Högskolepedagogik: Kunskapsområde och forskning