UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2025

Kursplan våren 2025

Benämning

Spelens och spelandets historia

Engelsk benämning

History of Games and Play

Kurskod

IS237F

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för historia (generella examina)

Gäller från

2025-01-20

Inrättandedatum

2023-04-26

Fastställandedatum

2024-11-20

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Inget huvudområde

Innehåll

Kursen behandlar olika materiella och immateriella former av spel och spelkultur, samt drivkrafter och kulturella influenser som påverkat och påverkats av spel och spelkultur, från förhistorisk tid till idag. Kursen tar sin utgångspunkt i teoretiska perspektiv på spel och spelandets betydelse som en kontinuerlig del av den mänskliga erfarenheten. Kursen innehåller översikter och analyser av spel som både upphöjt och kontroversiellt fenomen i lokala och globala sammanhang. I kursen knyts även spel och spelande till historiska och samtida perspektiv på lärande, identitet (genus, ålder, etnicitet) och samhällets syn på spel som kulturyttring.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. redogöra för och kritiskt diskutera spel och spelandets materiella och kulturella förutsättningar och utvecklingslinjer från förhistorisk tid till idag;
  2. ge exempel på, beskriva och jämföra spel och spelandets roll i skapandet av kunskap, identitet och tillhörighet både historiskt och i samtiden;
  3. självständigt identifiera, formulera och analysera ett problemområde med relevans för spel och spelande ur olika teoretiska perspektiv.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierade arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, workshops och fältbesök.

Bedömningsformer

Samtliga lärandemål examineras i ett skriftligt arbete med seminarium.

Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Depaulis, Thierry (2020). ”Board Games Before Ur?” Board Game Studies Journal, 14(1). (10 s.)

Egenfeldt-Nielsen, Simon (2020). Understanding video games: the essential introduction. London: Routledge. (Kapitel 1 och 4, 67 s.)

Gärdenfors, Peter (2010). Lusten att förstå: Om lärande på människans villkor. Stockholm: Natur och Kultur. (Kapitel 6, 16 s.)

Huizinga, Johan (2016). Homo Ludens: A Study of the Play-Element in Culture. New York: Angelico Press. (232 s.)

Laycock, Joseph P. (2015). Dangerous Games: What the Moral Panic over Role-Playing Games Says about Play, Religion, and Imagined Worlds. Oakland: University of California Press. (Kapitel 4, 44 s.)

Linder, Anna-Karin & Linder, Daniel (2015). Finna dolda ting: En bok om svensk rollspelshistoria. Enskede: Ordfront förlag. (Utdrag ur kapitel 4, ca 15 s. Tillhandahålles av läraren).

McDivitt, Anne Ladyem (2021). Hot Tubs and Pac-Man: Gender and the Early Video Game Industry in the United States (1950s–1980s). Berlin: DeGruyter Oldenburg. (136 s.)

Mortensen, Torill Elvira, Linderoth, Jonas & Brown, Ashley ML (2015). The Dark Side of Gameplay: Controversial Issues in Playful Environments. London: Routledge. (Kapitel 1, 2, 7, 9. Ca 100 s.)

Nielsen, Holly (2019). "The British Empire Would Gain New Strength From the Nursery Floor" in von Lünen et al. (eds.), Historia Ludens: The Playing Historian. (14 s.)

Parlett David (2018). Oxford's History of Board Games. Vermont: Echo Point Books. (376 s.)

Sicart, Miguel (2014). Play Matters. Cambridge: The MIT Press. (101 s.)

Spanos, Apostolos (2021). Games of History and Gaming as Historical Sources. New York: Taylor & Francis. (Kapitel 1 och 2, 39 s).

Stanton, Rich (2019). A Brief History of Video Games: From Atari to Virtual Reality. London: Robinson. (368 s.)

Utöver detta tillkommer ca. 300 sidor valbar litteratur.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.