Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
För att vara behörig krävs kandidatexamen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng, eller motsvarande utländsk examen, i humaniora, samhällsvetenskap eller konst. Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Huvudområde
KSKST / Kulturstudier
Fördjupningsnivå
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet kulturstudier och kan ingå i examensfordringarna för masterexamen i kulturstudier.
Innehåll
Denna kurs är grundläggande för programmet och den introducerar centrala begrepp och debatter inom kulturstudier, kritisk teori och humaniora och undersöker samtidigt hur dessa har utvecklats över tid och hur de förändras under trycket från dagens utmaningar. Grundförutsättningen är att kritiskt undersöka på vilka olika vis kultur producerar kunskap, hur kultur används för att hantera maktförhållanden samt hur kulturen har blivit och fortsätter vara förvrängd. På så vis skildrar kursen kulturen som ett ”slagfält” med olika aktörer och institutionella intressenter och ojämna möjligheter till åtkomst och inkludering. Att göra teori relevant för att kunna utvärdera rådande samhällskamper är en viktig ledsagare i denna kurs och målet är att hjälpa studenterna att ta sig an sådana diskurser genom att förstå deras historiska anor.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- visa förståelse för centrala teoretiska begrepp inom kulturstudier, kritisk teori och humaniora
- kritiskt identifiera, granska och tillämpa olika teoretiska perspektiv i relation till olika kulturformer och kulturproduktioner
- anknyta till, kontextualisera och diskutera teorier på seminarier med medstudenter och lärare
- självständigt undersöka sekundärlitteratur som bygger på innehållet i kursen och tillämpa denna i diskussion och text
- utveckla och skriva analytiska papers som svar på centrala teoretiska begrepp och deras historiska bakgrund, vilka undersökts under kursens gång.
Arbetsformer
Kursen består av lärarledda seminarier, studentworkshoppar med lärare samt studiegrupper som ger studenterna möjlighet att träna sig på de färdigheter som beskrivs i lärandemålen. Dessutom ges återkoppling på studenternas skrivande.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål (1-5) examineras i 3 individuella skriftliga uppgifter à 5 hp.
Omexaminationer erbjuds i enlighet med riktlinjerna i Studenternas rättigheter och skyldigheter. Den specifika uppgiften kan komma att anpassas vid omexamination om den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Kurslitteratur
- Bennet, Tony, Lawrence Grossberg, Meaghan Morris (eds). New Keywords: A Revised Vocabulary of Culture and Society. Malden, Mass. Blackwell Pub. 2005
- Clark, Timothy. Ecocriticism on the Edge: the Anthropocene as a Threshold Concept. London: Bloomsbury, 2015
- Mignolo, Walter, and Catherine E. Walsh. On Decoloniality: Concepts, Analytics, Praxis. Durham, NC: Duke University Press, 2018.
- Szeman, Imre, and Timothy Kaposy (eds). Cultural Theory: An Anthology. Oxford: Wiley-Blackwell, 2011.
- Yusoff, Kathryn. A Billion Black Anthropocenes or None. Minneapolis, MN : University of Minnesota Press, 2018.
Kompletterande artiklar, litteratur och annan media tillhandahålls.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.