Grundnivå
DA100B: Interaktionsdesign för informationsarkitekter
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kurserna: DA211A: Introduktion till studier i datavetenskap, DA200B: Informationsarkitektur bortom skärmar samt DA108B: Informationsarkitektur för flerplattformsapplikationer.
Kursen ingår i huvudområdena datavetenskap och data- och informationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap och i data- och informationsvetenskap.
Kursen ska behandla bl.a. följande teman:
- Perception och kognition
- Etablerade principer för informationsdesign
- Värdering av informationsdesign
- Explorativ datavisualisering
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. beskriva för informationsdesign viktiga förutsättningar inom perception och kognition.
2. redogöra för viktiga ställningstaganden vid grafisk representation av information.
3. redogöra för aktuella tekniska verktyg för datavisualisering.
4. redogöra för olika design principer för informationsdesign.
5. använda storytelling tekniker inom visualisering av data.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
6. utforska en datamängd för att visualisera relevanta aspekter av densamma.
7. kunna visualisera komplex information på ett lättförståeligt sätt och anpassad till olika målgrupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
8. välja, motivera och använda lämplig metod för att utvärdera visualisering av data.
9. diskutera kritiskt kring etiska ställningstaganden vid informationsdesign
Föreläsningar, seminarier och övningar, självstudier samt projektarbete.
Bedömning sker genom tentamen (4 hp, UV)) (Lärandemål 1, 2, 3, 6, 7) samt projektredovisningar (3,5 hp, UG) (Lärandemål 4, 5, 6, 8, 9).
För Godkänd krävs att samtliga ingående redovisningar genomförts och minst fått värderingen G.
För Väl godkänd krävs dessutom VG på tentamen.
- Baer, Kim (2008). Information design workbook : graphic approaches, solutions, and inspiration + 30 case studies
- Mazza, Riccardo (2009). Introduction to Information Visualization, Springer London.
- Yau, Nathan (2011). Visualize This, John Wiley & Sons, Chichester.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.