Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2027

Kursplan våren 2027

Benämning

Företagsekonomi: Digitalt entreprenörskap

Engelsk benämning

Business Administration: Digital Entrepreneurship

Kurskod

EK175E

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Inrättandedatum

2024-02-05

Fastställandedatum

2024-03-25

Gäller från

2027-01-18

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Minst 15 hp godkända kurser i Företagsekonomi

Huvudområde

KSFÖE / Företagsekonomi

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Företagsekonomi på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i företagsekonomi.

Innehåll

Kursen syftar till att ge studenten kunskaper för att utveckla digitala affärsmöjligheter vilket syftar till att studenten får möjlighet att utveckla förmågor att arbeta under osäkerhet med att ta fram nya lösningar för existerande men även framtida samhällsrelevanta problem (vilket inkluderar både vinstdrivande företagsidéer och sociala samt samhälleliga idéer som löser relevanta problem). Inom ramen för kursen hanteras hållbarhet som ett centralt tema tillsammans med underliggande etiska aspekter, vilka ligger till grund för hur studenten diskuterar existerande affärsmodeller, lösningar till samhällsrelevanta problem genom att utveckla affärsidéer med utgångspunkt i skapandet av samhällsnyttiga och produktiva entreprenöriella idéer. Studenten nyttjar sin kompetens kring digitala praktiker för att utveckla nya affärsmöjligheter som även beaktar inkludering och exkludering.

Lärandemål

Efter genomförd kurs skall studenten kunna:

  1. beskriva samt redogöra för den entreprenöriella processen och dess olika delar
  2. utvecklat förståelse för affärsmodellering och affärsmodellinnovation vid införandet av nya affärsmöjligheter, samt utvecklat kunskaper kring digitalt entreprenörskap
  3. visa på färdigheter att utveckla digitala affärsidéer
  4. utvecklat entreprenöriella förmågor att analysera samt komma på entreprenöriella lösningar som har samhällsrelevans för verksamheter som ännu icke existerar
  5. visa på förmåga att utveckla nya lösningar och hantera osäkerhet för framtida möjligheter utifrån kritiska, etiska och hållbarhetsaspekter
  6. kritiskt reflektera över entreprenörskap och dess relation till digitala praktiker och hållbarhet

Arbetsformer

Kursen innehåller följande former:

  • Föreläsningar
  • Projektarbete
  • Workshops
  • Seminarier

Bedömningsformer

Individuell examination (4 hp ) (UA) (Lärandemål 1, 4 och 6)
Digitalt affärsidéprojekt i grupp inkl. presentation (3,5 hp) (UA) (Lärandemål 2– 5)

Samtliga lärandemål bedöms individuellt.

För att bli godkänd på kursen krävs minst betyget E på samtliga examinationer. Information om hur slutbetyg på kursen bestäms går att finna i kursdokumentation som tillhandahålls vid kursstart.

Kurslitteratur

  • Vetenskapliga artiklar och övrigt material tillhandahålles elektronisk

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.