Grundnivå
Avklarade kurser:
- DA173A Informatik: Konstruktion och utveckling av digitala system för digitala praktiker 15 HP
- DA174A: Informatik: Planering av etablering och införande av digitala resurser 15 HP
- DA179A: Informatik: Införande av digitala resurser och etablering av digitala praktiker i verksamheter 15 HP
- EK175E: Företagsekonomi: Digitalt entreprenörskap 7,5 HP
- EK185A:Ledarskap och organisation: Digitalisering och organisatoriska förändringsprocesser 7,5 HP
MHINF Informatik
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet informatik och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i informatik.
Denna kurs syftar till att studenten vidareutvecklar sin kompetens för identifiering av aktuella samt framväxande digitala teknologier i relation till möjliga arbetssätt och utmaningar som kan uppstå inom digital praktiker. Centrala frågeställningar är vad som händer om tekniker anammas eller avfärdas. Aspekter som multidimensionell hållbarhet, framtidsskapande samt sociotekniskt perspektiv behandlas.
Innehåll:
- intressentanalys samt analys av befintliga och framtida användarscenarion.
- kritisk utvärdering av framväxande teknologier.
- analys och kritisk reflektion av framtida teknikanvändning inom en verksamhet.
- modeller för utvärdering av teknikanvändning med hänsyn till multidimensionell hållbarhet.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och redogöra exempel på framväxande teknologier som möter och skapar verksamhetsbehov
2. redogöra för metoder som stödjer framtidsskapande och utvärdering i arbete med framväxande teknologier
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
3. identifiera och presentera framtida användarscenarion som framväxande teknologier möjliggör
4. tillämpa teoretiska perspektiv i arbetet med att identifiera, dokumentera och utvärdera förutsättningar framväxande teknologier ger i relation till verksamheters utvecklingsbehov.
5. presentera och argumentera kring fördelar och nackdelar med olika teknologier i given kontext.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
6. kritiskt utvärdera av ett användningskoncept som involverar framväxande teknologier
7. reflektera och kritiskt diskutera en föreslagen utvärderingsmodell och dess tillämpning i arbetet med en potentiell teknikanvändningssituation.
8. bedöma och kritiskt förhålla sig till vilka kompetenser arbetet med framväxande teknologier och digitala praktiker involverar i en verksamhet.
Föreläsningar, seminarier, grupparbeten, självstudier
- Skriftlig rapport: 3,5 hp (UV) examinerar lärandemål 1, 2, 4, 6.
- Seminarier: 2,5 hp (UV) examinerar lärandemål 3, 7 och 8
- Muntlig presentation:1,5 hp) (UG) examinerar lärandemål 5
Krav för Godkänd:
Godkänd skriftlig rapport (3,5 hp), Godkänd muntlig presentation (1,5 hp) samt godkända seminarier (2,5 hp),
Krav för Väl godkänd:
Väl godkänd skriftlig rapport (3,5 hp), Godkänd muntlig presentation (1,5 hp), samt Väl samt godkända seminarier (2,5 hp)
- Pink, S. (2022). Emerging technologies: life at the edge of the future . Abingdon: Routledge.
- Kurslitteraturen kompletteras med aktuella vetenskapliga artiklar relevanta för kursomgången.
Referenslitteratur:
- Blomström, V. & Wennerberg, J. (2021). Akademiskt läsande och skrivande. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur.
- Esaiasson, P., Gilljam, M., Oscarsson, H., Towns, A.E. & Wängnerud, L. (2017). Metodpraktikan: konsten att studera samhälle, individ och marknad. (Senaste upplagan). Stockholm: Wolters Kluwer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.