Avancerad nivå
Examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) såsom socionom-, sociala omsorgs-, sjuksköterske-, psykolog- läkar- eller lärarprogrammet, alternativt från andra vårdinriktade eller pedagogiska program.
Förklarande tillägg
Detta förkunskapskrav syftar till att fånga upp kunskaper och färdigheter som tillägnas genom studier och arbete/praktik med människor i professionella relationer som exempelvis patient/vårdare, klient/behandlare och/eller elev/lärare.
Kursen ingår som valbar periodiserande kurs i termin 3 eller termin 4 i mastersprogrammet i sexologi. Kursen kan även läsas som fristående kurs.
Kursens syfte är att studenten skall fördjupa sina kunskaper om sexuella uttryck och aktiviteter på internet och i digitala kommunikation. Sexualitetens olika dimensioner, erotik å ena sidan och sexuella identiteter å den andra, kommer att tas upp under kursen i relation till hur internet och andra digitala arenor skapar möjligheter men också förknippas med begränsningar och risk. Fenomen som pornografi, prostitution, grooming, ”sexting”, dating och sexualitetsanknutna sociala rörelser på nätet kommer att belysas. Teman som handlar om hur internet och digitala sammanhang formar socialt samspel på sexualitetens fält kommer att behandlas, exempelvis vad gäller samtycke till sex, virtuella sexuella möten och digital otrohet. Teoretiskt diskuteras förändrade gränser mellan privat och offentligt samt förskjutningar i gängse normsystem då sexuella fenomen befinner sig på internet och i andra digitala forum.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- diskutera och reflektera över hur sexualitet skildras och praktiseras på internet och genom digital kommunikation,
- analysera hur internet och den digitala utvecklingen formar sexuella uttryck och aktiviteter, med fokus på möjlighetsskapande och begränsande aspekter,
- reflektera över och analysera förskjutningar i sexualitetsanknutna normsystem och förändrade gränser mellan offentligt och privat, och
- tillämpa dessa kunskaper i en analys av ett utvalt fenomen på temat sexualitet och internet.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar samt obligatoriska moment så som seminarier, grupparbete samt individuell projektuppgift. Lärandemål 1, 2 och 3 behandlas genom föreläsningar och seminarier. Därutöver behandlas lärandemål 1 i ett grupparbete. Genom grupparbetet kommer studenterna att få insyn i en bredd av exempel: I par eller grupp får studenterna utforska en valfri sexualitetsskildring på internet eller ett digitalt forum för sexuella aktiviteter för att därefter redovisa dessa arbeten för varandra muntligt. Lärandemål 2, 3 och 4 behandlas i seminarier och i den individuella skriftliga projektuppgiften.
Lärandemål 1 examineras individuellt muntligt genom redovisning av ett grupparbete. Fokus för bedömning är studentens förmåga att diskutera och reflektera över hur sexualitet skildras och praktiseras och kommuniceras på internet. Lärandemål 2-4 bedöms i en skriftlig individuell projektuppgift där fokus för bedömningen är dels studentens förmåga att diskutera och analysera hur sexualitet, internet och digital kommunikation påverkar vartannat och hur normsystem förskjuts, dels studentens förmåga att tillämpa kunskaperna på ett specifikt fenomen.
Specifika bedömningskriterier för de enskilda examinationerna framgår i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
För betyget Godkänd på kursen krävs att studenten genomfört samtliga obligatoriska moment, blivit godkänd på den muntliga redovisningen av grupparbete samt fått godkänt betyg på den individuella skriftliga projektuppgiften. För Väl Godkänt på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på den individuella skriftliga projektuppgiften.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.