Avancerad nivå
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp. Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Fristående kurs.
Undervisningen utgår från studentens tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande. Evidensbaserad omvårdnad, medicinsk vård och behandling vid allergi, astma och kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) diskuteras kritiskt utifrån sjuksköterskans funktion och ansvar. Kursen syftar till att studenten ska erhålla fördjupade kunskaper inom området för att såväl självständigt som i team kunna bedöma, värdera och motivera hälsotillstånd och behandling hos patienter i olika åldrar och livsskeden utifrån ett forskningsanknutet förhållningssätt. Kursen består av två delkurser.
Delkurser 1: Omvårdnad, medicinsk vård och behandling, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas epidemiologi, etiologi, patofysiologi, immunologi samt medicinsk och farmakologisk behandling vid allergi, astma och KOL. Kursen bygger på de sex kärnkompetenserna med sjuksköterskan som omvårdnadsexpert.
Delkurs 2. Diagnostik, monitorering och patientutbildning, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas diagnostik och monitorering vid allergi, astma och KOL. Dessutom ingår samtalsmetodik vid patientundervisning med koppling till egenvård och livsstilsförändringar samt ett diskussionsforum kring kommunikation och hanteringsstrategier vid livets slut.
Delkurser 1: Omvårdnad, medicinsk vård och behandling, 7,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och reflektera kring förekomst, orsaker och patofysiologi vid astma och KOL samt beskriva och reflektera över de immunologiska mekanismerna vid allergiska sjukdomar,
- identifiera och analysera problem hos patientgruppen utifrån ett medicinskt och vetenskapligt omvårdnadsperspektiv,
- bedöma värdera och hantera akuta situationer vid allergi, astma och KOL, utifrån ett personcentrerat perspektiv,
- identifiera riskfaktorer relaterat till komplikationer vid allergi, astma och KOL, samt kunna föreslå relevanta och preventiva insatser, och
- redogöra för, analysera och motivera adekvat medicinsk och farmakologisk behandling, samt planera för och utvärdera omvårdnadsåtgärder utifrån interprofessionell samverkan och med fokus på jämställdhet
Delkurs 2. Diagnostik, monitorering och patientutbildning, 7,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- reflektera över diagnostiska metoder, inhalationsteknik och monitorering av allergi, astma och KOL,
- självständigt teoretiskt instruera, utföra, tolka, utvärdera och dokumentera spirometriundersökning,
- reflektera över hälsopedagogiska strategier för sekundärprevention och patientundervisning med fokus på egenvård, livsstilsförändringar och behandling, och
- diskutera relevanta hanteringsstrategier utifrån omvårdnad och vård vid livets slut för ett professionellt och etiskt bemötande.
Delkurser 1: Omvårdnad, medicinsk vård och behandling, 7,5 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkursen bedrivs i form av egna studier (lärandemål 1–5) och föreläsningar (lärandemål 1–5) samt obligatoriskt moment med diskussionsforum till vilka studenterna utifrån patientfall, ska utvärdera relevanta omvårdnadsåtgärder vid allergi, astma och KOL med hänsyn till interprofessionell samverkan och jämställdhet.
Delkurs 2. Diagnostik, monitorering och patientutbildning, 7,5 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkursen bedrivs i form av egna studier och föreläsningar (lärandemål 1-4), seminarium med dramapedagogik (lärandemål 3) och ett obligatoriskt studiebesök på en astma/KOL-mottagning där spirometriundersökning genomförs (lärandemål 1 och 2). Detta studiebesök inkluderar ett utförande av en spirometriundersökning där tid respektive plats planeras av studenten själv. Dessutom ingår ett obligatoriskt diskussionsforum för att resonera kring omvårdnad vid livets slut (lärandemål 4).
Delkurser 1: Omvårdnad, medicinsk vård och behandling, 7,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–5 examineras individuellt genom en muntlig tentamen (7,5 hp). Fokus för bedömning är den individuella studentens förmåga att analysera, värdera samt integrera kunskap gällande allergi, astma- och KOL-patientens individuella behov och preventiva åtgärder för att främja hälsa och förebygga ohälsa. Bedömningskriterier anges i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid obligatoriskt diskussionsforum ska kompletteras enligt beslut av examinator och sker via en skriftlig individuell inlämningsuppgift.
För godkänt betyg i delkursen krävs det att obligatoriskt moment är genomfört och att godkänt betyg på muntlig tentamen uppnåtts. För väl godkänt betyg krävs det att väl godkänt betyg uppnåtts på muntlig tentamen.
Delkurs 2. Diagnostik, monitorering och patientutbildning, 7,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 och 2 examineras individuellt genom ett fallbaserat akademiskt paper med fokus på studentens förmåga att vetenskapligt reflektera för diagnostiska metoder, inhalationsteknik och monitorering samt att självständigt teoretiskt redogöra för spirometriundersökningens olika moment (5 hp). Lärandemål 3 examineras muntligt individuellt vid ett seminarium genom en patientundervisningssituation baserad på dramapedagogik, fokus i bedömningen ligger på förmågan att reflektera kring kommunikation gällande patientundervisning vid egenvård, livsstilsförändring och behandling (2,5 hp). Bedömningskriterier anges i studiehandledningen. Enligt beslut av examinator kompletteras eventuell frånvaro från obligatoriskt studiebesök genom nytt planerat studiebesök och obligatoriskt diskussionsforum via en skriftlig individuell inlämningsuppgift.
För godkänt betyg i delkursen krävs att obligatoriskt studiebesök med spirometriundersökning genomförts och obligatoriskt diskussionsforum kring omvårdnad vid livets slut är uppfyllt samt att godkänt betyg på fallbaserat akademiskt paper och godkänt betyg på muntlig examination avseende pedagogisk undervisningssituation har uppnåtts. För väl godkänt betyg krävs det dessutom att väl godkänt betyg uppnåtts på fallbaserat akademiskt paper.
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt betyg på båda delkurserna samt uppfyllda obligatoriska moment. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på båda delkurserna.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurs 1: Omvårdnad, medicinsk vård och behandling, 7,5 hp
Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlén J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund, Studentlitteratur. 595 s.
GINA Report, Global Strategy for Asthma Management and Prevention, Senaste versionen ca 250 s.
GOLD Report, Global Strategy for Prevention, Diagnosis- and Management of COPD, senaste versionen ca 195 s.
Hedlin G, Wennergren G, Alm J, (2014) Allergi och astma hos barn. Lund, Studentlitteratur. 384 s.
Hedlin G, Larsson K, (2009) Allergi och astma. Lund, Studentlitteratur. 480 s.
Kitson, A L. (2018) The Fundamentals of Care Framework as a Point-of-Care Nursing Theory . Nursing Research 67(2):p 99-107, DOI: 10.1097/NNR.0000000000000271 8 s.
Larsson K, (rev 2023) KOL i primärvården. Lund, Studentlitteratur. 740 s.
Läkemedelsverket, (2023) Nya behandlingsrekommendationer för astma och KOL, 60 s.
Nopp A, Nilsson C, Komponenthandboken - Molekylär (komponentbaserad) allergidiagnostik med fokus på matallergi. Vårdgivarguiden, Kunskapscentrum Matallergi. Senaste versionen 40 s.
Svenska Föreningen För Allergologi, (SFFA), (2015/2021) Anafylaxi, Rekommendationer för omhändertagande och behandling. 46 s.
Socialstyrelsen, Kunskapsunderlag; Nationella riktlinjer för vård vid astma och KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom), senaste versionen ca 280 s.
Wise SK, Damask C, Roland LT, et al. (2023) International consensus statement on allergy and rhinology: Allergic rhinitis. Int Forum Allergy Rhinol. 2023; 13: 293–859. https://doi.org/10.1002/alr. 230901 aktuella för kursen ca 50 s.
Vetenskapliga studier, nationella och internationella riktlinjer och guidelines samt lagstiftning tillkommer ca 100 sidor.
Delkurs 2. Diagnostik, monitorering och patientutbildning, 7,5 hp
Avallin T, Muntlin Athlin Å, Björck M, Jangland E, 2020Using communication to manage missed care: A case study applying the Fundamentals of Care framework. https://doi-org.proxy. mau.se /10.1111/jonm.12963 11 s.
Astma Allergi och KOL-sjuksköterskeföreningen (ASTA). Spirometri, ett omvårdnads och metoddokument. Senaste versionen 17 s.
GINA Report, Global Strategy for Asthma Management and Prevention, Senaste versionen ca 250 s.
GOLD Report, Global Strategy for Prevention, Diagnosis- and Management of COPD, senaste versionen ca 195 s.
Läkemedelsverket, (2023) Nya behandlingsrekommendationer för astma och KOL, 60 s.
Nopp A, Nilsson C, Komponenthandboken - Molekylär (komponentbaserad) allergidiagnostik med fokus på matallergi. Vårdgivarguiden, Kunskapscentrum Matallergi. Senaste versionen. 40 s.
Sandberg H, Berlin J, Carlson E, (2022 ) Pedagogik för sjuksköterskor – pedagogiska perspektiv och handledning i VFU . Lund, Studentlitteratur, 358 s.
Socialstyrelsen, Kunskapsstöd i samtal om tobak. https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/regler-och-riktlinjer/nationella-riktlinjer/riktlinjer-och-utvarderingar/levnadsvanor/stod-i-arbetet/samtal-om-tobak/ 24-04-08, inspelade samtal som exempel
Svenska Föreningen För Allergologi, (SFFA), (2015/2021) Anafylaxi, Rekommendationer för omhändertagande och behandling. 46 s.
Vetenskapliga studier, nationella och internationella riktlinjer och guidelines samt lagstiftning tillkommer ca 100 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.