Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inga huvudområden
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fristående kurs.
Kursen behandlar hur sjukdom och hälsa relaterar till samhälle och kultur. Den utgår från aktuella teoretiska begrepp och perspektiv inom medicinsk antropologi. Kursen innehåller teman som hur vi kan förstå symtom och diagnoser samt placebo- och noceboeffekter, medikalisering, kulturella syndrom och variation vad gäller medicinska modeller i världen. Kursen berör också hur hälsa är ojämnt distribuerad i ett samhälle utifrån sociala hierarkier och hur medicinska fenomen relaterar till genus, sexualitet, etnicitet, politik och teknologi.
Syftet med kursen är att främja reflektion och kritisk analys av medicinska fenomen i samhället.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- redogöra för kulturella variationer i förhållningssätt till kropp, sjukdom och hälsa,
- redogöra för kulturella aspekter av den västerländska biomedicinska modellen,
- kritiskt diskutera hur samhälle och kultur formar föreställningar om hälsa och sjukdom,
- analysera specifika medicinska företeelser med hjälp av teoretiska medicinsk-antropologiska begrepp, och
- tillämpa teoretiska begrepp och perspektiv från medicinsk antropologi i en diskussion på ett eget valt tema.
Undervisningen bedrivs i form av sessioner som fortlöpande läggs ut på kursplattformen för att främja självständigt arbete och kunskapssökande, problemlösning, reflektion och kritisk analys. Varje session inleds med en föreläsning samt läsanvisningar. Kurslitteraturen i varje session består av ett par artiklar på temat. Sessionen avslutas med en arbetsuppgift på temat, där studenterna skriver en kort text som skickas in. För att uppnå lärandemål 1-4 tar studenterna del av sessionerna i form av föreläsningar, vilka fungerar vägledande inför det självständiga arbetet med kurslitteraturen. De femton sessionerna på olika teman utmynnar i femton kortare texter som lämnas in. I ett gemensamt forum på kurshemsidan kan studenterna interagera, diskutera och stödja varandra i arbetet med kursen. Lärandemål 5 uppnås i arbetet med en individuell skriftlig examination.
Lärandemålen 1-4 examineras genom individuella skriftliga texter som lämnas in kontinuerligt under hela kursen. Examinatorn bedömer hur studenterna har arbetat med de löpande arbetsuppgifterna i relation till föreläsningar och kurslitteratur. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att lösa sessionernas uppgifter med hjälp av föreläsningar och kurslitteratur, speciellt deras förmåga att analysera och diskutera hur sjukdom och hälsa relaterar till samhälle och kultur. Lärandemål 5 examineras i en individuell skriftlig examination. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att visa att de kan tillämpa tankegångar och begrepp från kursen i analys av ett självvalt tema. Betygskriterier specificeras i studiehandledningen.
För betyget Godkänt på kursen krävs godkänt på de kortare texterna och den slutliga examinationen på eget valt tema. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga examinationen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Ardakani ZB, Navabakhsh M, Tremayne S, Akhondi MM, Ranjbar F, Tabrizi AM, (2021) The impact of third party reproduction on family and kinship. Journal of Reproduction & Infertility, 22(1), 3-15. 13 s.
Boulton T, (2019) Nothing and everything: Fibromyalgia as a diagnosis of exclusion and inclusion. Qualitative Health Research, 29(6), 809-819. 11 s.
Conrad P, Barker KK, (2010) The social construction of illness: Key insights and policy implications. Journal of Health and Social Behavior, 51(1 suppl), S67-S79. 13 s.
De Melo-Martin I, Intemann K, (2017) Gender in medicine. In Salomon, et al. (eds) The Routledge Companion to Philosophy of Medicine, 408-418. London: Routledge. 11 s.
Eklöf M, Normark D, (2019) Den sjätte medicinen: Den informatiska medicinens kunskapspraktik och etik. I: Eklöf M (red) Medicinska moraler och skandaler: Vetenskapens (etiska) gränser. 237-252. Stockholm: Carlsson. 15 s.
Gaines AD, Davis-Floyd R, (2004) Biomedicine. I: Ember, CR & Ember M (eds) Encyclopedia of Medical Anthropology, 95-109. Boston, MA: Springer. 15 s.
Grunt-Mejer K, (2021) The history of the medicalisation of rapid ejaculation — A reflection of the rising importance of female pleasure in a phallocentric world. Psychology & Sexuality, 1-18. 18 s.
Gamlin J, Segata J, Berrio L, Gibbon S, Ortega F, (2021) Centring a critical medical anthropology of COVID-19 in global health discourse. BMJ Global Health, 6(6), e006132. 5 s.
Gleisner J, Siwe K, (2020) Differences in teaching female and male intimate examinations: a qualitative study. Medical Education, 54(4), 348-355. 8 s.
Hacking I, (2010) Pathological withdrawal of refugee children seeking asylum in Sweden. Studies in History and Philosophy of Science Part C: Studies in History and Philosophy of Biological and Biomedical Sciences, 41(4), 309-317. 9 s.
Hall LS, (2001) Masturbation. In Stearns PN (ed) Encyclopedia of European Social History, 279-289. Detroit: Scribner. 11 s.
Hofmann B, (2016) Disease, illness, and sickness. In Solomon M, Simon JR, Kincaid H (eds) The Routledge Companion to Philosophy of Medicine, 16-26. London: Routledge. 11 s.
Hudson N, (2022) The missed disease? Endometriosis as an example of ‘undone science’. Reproductive Biomedicine & Society Online, 14, 20-27. 8 s.
Jankowski GS, Frith H, (2021) Psychology’s medicalization of male baldness. Journal of Health Psychology, 13591053211024724. 2161-2180. 20 s.
Joralemon D, (2017) What’s so cultural about disease? 1-12. Exploring Medical Anthropology. Abingdon, Oxon: Routledge. 12 s.
Jutel A, (2016) Diagnostic categories. The Routledge Companion to Philosophy of Medicine (pp. 170-183). Routledge. 13 s.
Jutel A, (2021) “In This Together”: Diagnosis and the imaginary nation. Perspectives in Biology and Medicine, 64(3), 339-351. 12 s.
Kapadia D, Bradby H, (2021) Ethnicity and health. In Chamberlain K, Lyons A (eds) Routledge International Handbook of Critical Issues in Health and Illness, 183-196. New York: Routledge. 14 s.
Krajewski S, (2019) Killer whales and killer women: Exploring menopause as a ‘satellite taboo’ that orbits madness and old age. Sexuality & Culture, 23(2), 605-620. 15 s.
Manderson L, (1987) Hot-cold food and medical theories: overview and introduction. Social Science & Medicine, 25(4), 329-330. 2 s.
Marmot M, (2004) Status syndrome. Significance, 1(4), 150-154. 5 s.
Marmot M, Allen J, (2020) COVID-19: exposing and amplifying inequalities. Journal of Epidemiology and Community Health, 74(9), 681-682. 2 s.
McElroy A, Townsend PK, (1989) Profile: Magical death. Medical Anthropology in Ecological Perspective, 252-256. Boulder, CO: Westview Press. 5 s.
Miner H, (1956) Body ritual among the Nacirema. American Anthropologist 58:503-507. 5 s.
Moerman DE, (2011) Examining a powerful healing effect through a cultural lens, and finding meaning. The Journal of Mind-Body Regulation, 1(2), 63-72. 10 s.
Muaygil RA, (2018) From paternalistic to patronizing: How cultural competence can be ethically problematic. HEC Forum, 30(1), 13-29. 17 s.
Naezer M, Oerlemans A, Hablous G, Claahsen-van der Grinten H, van der Vleuten A, Verhaak C, (2021) ‘We just want the best for this child’: contestations of intersex/DSD and transgender healthcare interventions. Journal of Gender Studies, 30(7), 830-843. 14 s.
Sahoo S, Rai B, Mehra A, Grover S, Mishra E, Parveen S, (2021) Conundrum of the critiques related to culture bound syndromes and the way forward. Journal of Psychosexual Health, 3(4), 361-366. 6 s.
Scambler G, (2013) Material and cultural factors. I Gabe J, Monaghan L (eds) Key Concepts in Medical Sociology, 19-23. London: Sage. 5 s.
Stevenson FA, Leydon-Hudson G, Murray E, Seguin M, Barnes R, (2021) Patients’ use of the internet to negotiate about treatment. Social Science & Medicine, 114262. 1-16. 16 s.
Te Meerman S, Batstra L, Grietens H, Frances A, (2017) ADHD: a critical update for educational professionals. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 12 (sup1), 1298267. 7 s.
Thomas F, (2021) Medicalisation. In Chamberlain K, Lyons A (eds) Routledge International Handbook of Critical Issues in Health and Illness, 23-33. New York: Routledge. 11 s.
Tosam MJ, (2022) The biomedical and the relational model of the body, the meaning of illness and quality of care: A comparative analysis. South African Journal of Philosophy, 41(2), 131-147. 18 s.
Wentzell E, Labuski C, (2020) Role of medical anthropology in understanding cultural differences in sexuality. In Rowland DL, Jannini EA (eds) Cultural Differences and the Practice of Sexual Medicine, 23-35. Cham: Springer. 13 s.
Wikman A, Marklund S, Alexanderson K, (2005) Illness, disease, and sickness absence: an empirical test of differences between concepts of ill health. Journal of Epidemiology & Community Health, 59(6), 450-454. 5 s.
Artiklar om 300 sidor kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.