Kursplan
Kursplan hösten 2027
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
- T147A/BA Introduktionskurs för PD och MM Introduktionskurs till maskinteknik och produktutveckling, 7,5 hp.
- MA203A Analys A, 7,5 hp alt MA209A: Analys A och linjär algebra, tentamen analys A och datorlaborationer.
- MT108A/B Materialteknik, 7,5 hp.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i maskin- och materialteknik och i produktutveckling och design.
Innehåll
Syfte
Kursen grundlägger och utvecklar studentens förståelse för vanliga tillverknings- och formningsmetoder och deras möjligheter och begränsningar för framställning av verkstadstekniska produkter såväl som prototyper i enstycks- och serieproduktion. Studenten utvecklar färdighet att välja hur en produkt ska tillverkas med hänsyn till bland annat materialegenskaper, produktionsvolym, kostnad och hållbarhetspektiv på ett vetenskapligt och ingenjörsmässigt sätt.
Innehåll
I kursen tas följande upp:
Tillverkningsteknik
- Toleranssystem och verkstadsteknisk mätteknik
- Formning av produkter från smält eller halvsmält råämne
- Plastiska, klippande och skärande bearbetningsmetoder samt verktyg och maskiner för dessa metoder
- Teorier kring skärande bearbetning gällande skärgeometri, spånbildning, skärkrafter, ytjämnhet, bearbetningsekonomi samt verktygsförslitning
- Grundläggande datorbaserad tillverkningsberedning
- Formsprutning av plaster
- Övriga tillverkningsmetoder
Generiska ingenjörsfärdigheter
- Analys av vetenskaplig litteratur
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. förklara och ge exempel på utfall, mätresultat och mätnoggrannhet vid användning av mätdon
2. visa hur materialegenskaper påverkas av tillverkningsmetod
3. redogöra för innebörden av tillverkningstekniska begrepp, samt kunna förstå och beskriva de vanligaste tillverkningsmetoderna
4. redogöra för processen kring en CAM beredning.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
5. tillämpa och läsa av mätdon för avstånd- och vinkelmätning
6. utföra grundläggande verkstadstekniska och tillverkningsekonomiska beräkningar
7. välja tillverkningsmetod bl.a. utifrån komponentens funktionskrav, geometri, material och tillverkningsvolym
8. utföra enklare CAM beredning
9. sätta sig in i ett nytt område genom att göra en litteraturstudie
10. hitta och ta till sig relevant vetenskapligt material i databaser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
11. jämföra olika tillverkningsmetoders lämplighet baserat på prestanda, produktionsvolym, effektbehov, miljöpåverkan och kostnadseffektivitet relaterat till processval för tillverkning av en komponent
12. värdera en källas vetenskapliga trovärdighet.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, övningar, laborationer med förberedelseuppgifter, inämningsuppgifter.
Bedömningsformer
För betyget Godkänd krävs:
- Skriftlig tentamen (TH) 6 hp (Lärandemål:1-4, 6-7, 11)
- Laborationer (UG) 1 hp (Lärandemål: 5, 8)
- Inlämningsuppgift: vetenskaplig analys (UG) 0,5 hp (Lärandemål: 9-10, 12)
Slutbetyget är betyget på den skriftliga tentamen.
Kurslitteratur
- Hågeryd, Lennart, Björklund, Stefan & Lenner, Matz (2018). Modern produktionsteknik del 1, upplaga 3. Stockholm: Liber
- Övrigt material tillhandahålls via kurssidan.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.