Grundnivå
Grundläggande behörighet, engelska 6.
MHINF Informatik
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet informatik och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i informatik.
Kursens innehåll:
- Studenten bekantar sig med informatikämnets historiska, nutida och framtida utveckling.
- Kursen behandlar den digitala teknikens logik, funktioner och materiella egenskaper.
- Studenten undersöker hur individer och arbetsgrupper interagerar med digital teknik.
- Genom konkreta exempel på digitala resurser och praktiker utvecklar studenten sin förmåga att möta behov inom digital verksamhetsutveckling.
- Kursen ger insikt i hur digital teknik förändrar verksamheters arbetssätt.
- Studenten introduceras till ett multidimensionellt perspektiv på hållbarhet, som inkluderar:
Ekonomisk påverkan
Social påverkan
Miljömässig påverkan
Fokus på hur digitala lösningar kan vara både effektiva och hållbara, med betoning på ansvarsfull teknikanvändning.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten visa kunskap och förståelse, genom att:
1. beskriva kunskapen, vetenskapen, argumentationen, kritiken, normerna och de vetenskapliga grundvalarna för informatikämnet, dess historia och redogöra för definitioner av centrala begrepp såsom digitala resurser och praktiker
2. redogöra översiktligt för vad som menas med ett aktivitetssystem, informationssystem och datasystem, samt hur dessa perspektiv kan beaktas när digitala informationssystem utvecklas för en verksamhet
3. presentera konceptuella grunder för formella metoder för en informatiker, med avseende logik, statistik, algoritmer och datastrukturer, samt konceptuella principer för grundläggande programmering och konstruktion av relationsdatabaser
4. redogöra för grundläggande förutsättningar för digitala informationssystem, programvaror och databaser, utifrån deras egenskaper, funktion och roll i verksamheters digitalisering
5. kunna redogöra för informatikerns grundläggande formella metoder och grundläggande begrepp inom mjukvaru- och databasutveckling.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten visa förmåga genom att:
6. konstruera ett enkelt grundläggande datorprogram
7. konstruera en enkel grundläggande relationsdatabas
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten visa förmåga genom att:
8. kritiskt diskutera den roll digitala resurser som informationssystem, programvaror och databaser, spelar i arbetet med digitalisering av verksamheter.
9. kritiskt diskutera hur utmaningar som följer digitalisering av en verksamhet och hur det kan förstås utifrån perspektiv på multidimensionell hållbarhet
10. kritiskt reflektera över den professionella informatikers roll i digitaliseringsarbete utifrån perspektiv på multidimensionell hållbarhet.
Föreläsningar, laborationer, seminarier, grupp och projektarbete, och självstudier
Skriftlig tentamen 8,0 hp (UV) bedömer lärandemål: 1–5
Inlämningsuppgifter 5.0 hp (UG) bedömer lärandemål: 6–8
Seminarier 2,0 hp (UG) Bedömer lärandemål: 9-10
Krav för Godkänd:
Godkänd skriftlig tentamen (8 hp) och godkända inlämningsuppgifter (5 hp) samt godkänt deltagande i seminarier (2 hp).
Krav för Väl godkänd:
Väl godkänd skriftlig tentamen (8 hp) samt godkända inlämningsuppgifter (5 hp), samt godkänt deltagande i seminarier (2 hp).
- Beynon-Davies P. (2011). Significance. Exploring the nature of information, systems and technology. Palgrave.
- Kernighan, B W, (2017). Understanding the Digital World. Princeton University Press
Utöver ovanstående litteratur tillkommer artikelkompendium med relevanta artiklar som förmedlas av universitetet.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.