UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Perspectives on Research-Based Teaching of Higher Education

Engelsk benämning

Perspectives on Research-Based Teaching of Higher Education

Kurskod

HP613E

Omfattning

5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2025-01-20

Fastställandedatum

2023-06-18

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Examen på grundnivå eller motsvarande

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen utgör en del av den behörighetsgivande utbildningen omfattande 15 hp som anordnas vid Malmö universitet. Kursen kan kompletteras med andra högskolepedagogiska kurser så att behörighet för anställning som lärare erhålls (15 hp vid Malmö universitet).

Innehåll

Kursdeltagaren ska utveckla en innehållsrik och bred referensram på vad en forskningsbaserad utbildning och lärande kan vara. Syftet är även att ge en grund för utveckling av egen undervisningspraktik som utvecklar studenternas kritiska förhållningssätt.

Kursen behandlar forskningsbaserad utbildning ur olika perspektiv, t.ex. de flervetenskapliga sammanhang kursdeltagarna representerar. Kursen bygger delvis på deltagarnas erfarenheter av studenters och kollegors synsätt på vetenskaplighet. Den tar upp pedagogiska tillämpningar utifrån kursdeltagarnas erfarenheter kopplade till vetenskapligt baserade metoder. Olika typer av studentaktiva lärandeformer kommer att bearbetas. Utgångspunkt i de olika kursmomenten är de kurser som kursdeltagarna undervisar i och hur moment i dessa kurser kan förbättras.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska kursdeltagarna kunna

  1. ge olika perspektiv på kunskapsanvändning och kunskapsproduktion i förhållande till skilda vetenskapliga discipliner och till lärande,
  2. beskriva villkor och förutsättningar för lärare och studenter att arbeta forskningsbaserat i en flervetenskaplig undervisningsmiljö,
  3. ge exempel på hur forskningsbasering kan genomföras utifrån det egna kunskapsfältet,
  4. presentera och motivera forskningsbaserade pedagogiska modeller som stöder och utvecklar studenters lärande.

Arbetsformer

Föreläsningar ges kring genomförda pedagogiska projekt och för att beskriva olika synsätt på forskningsbasering. Litteraturstudier följs av seminarier och diskussioner där också kursdeltagarnas tidigare erfarenheter belyses. Examinationsuppgifter skrivs individuellt men diskuteras och försvaras i grupp. Bibliotekets olika resurser kommer att användas. Malmö universitets elektroniska lärplattform används.

Bedömningsformer

Examination sker genom bedömning av individuellt utformad skriftlig uppsats i vilken samtliga lärandemål berörs. Uppsatsen försvaras också muntligt vid ett avslutande seminarium. Dessutom examineras lärandemål 4 genom utformandet av en digital poster och muntlig presentation av denna. Bedömningskriterier för respektive examination presenteras närmare i studiehandledningen.

Kurslitteratur

Benner, M. & Widmalm S. (2011*) Kunskap*. Malmö: Liber (frivillig bakgrundslitteratur)

Franke-Wikberg,S., Lindberg, L., Mårtensson, B., Sundin,B., Sundström T. & Sörlin S. (red). (1994) Vetandets vägar. Lund: Studentlitteratur (frivillig bakgrundslitteratur)

Geschwind, L. (2008) För kvalitetens skull: en studie av sambandet mellan forskning och utbildning, Stockholm: SISTER

Healy, M. & Jenkins, A. (2009). Developing undergraduate research and enquiry. York: Higher Educatiuon Academy

Säljö, R. & Södling, M. (2006). Utbildning på vetenskaplig grund [Elektronisk resurs] : röster från fältet. Stockholm: Högskoleverket.

Vetenskapliga artiklar och annat studiematerial tillkommer.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.