UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Byggd miljö: Regional planering

Engelsk benämning

Built Environment: Regional Planning

Kurskod

BY191C

Omfattning

10 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2011-02-24

Fastställandedatum

2024-03-25

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Minst 90 hp inom programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering 180 hp, varav minst 75 hp i avslutade kurser inom huvudområdet Byggd miljö.

Huvudområde

KSBYO / Byggd miljö

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivån 61-90 hp.

Innehåll

Kursens syfte är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om regionala urbaniseringsprocesser, regionalpolitik ur ett samtida och historiskt perspektiv samt förutsättningarna för regional planering av den byggda miljön i relation till flernivåstyrning och långsiktiga hållbarhetsperspektiv. Vidare ska studenten fördjupa sin förståelse av samspelet mellan bebyggelseplanering, infrastrukturplanering och regionalpolitik ur ett nationellt såväl som internationellt perspektiv.

Kursen är uppdelad i tre kursmoment som behandlar följande centrala ämnen och frågeställningar kopplade till kursens lärandemål:

  • Regionala urbaniseringsprocesser
  • Samtida och historiska perspektiv på svensk och internationell regionalpolitik
  • Flernivåstyrning i relation till planering av den byggda miljön
  • Diskurser om hållbarhet i relation till regional planering och regional politik

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten kunna redogöra för:

1. centrala teoretiska perspektiv på regionala urbaniseringsprocesser

2. regionalpolitik ur ett nationellt och internationellt perspektiv med hänsyn till den historiska utvecklingen

3. teoretiska perspektiv på flernivåstyrning i relation till bebyggelseplanering respektive infrastrukturplanering

4. olika synsätt på hållbar utveckling i relation till regional planering av den byggda miljön, regional politik och regionala urbaniseringsprocesser

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:

5. skriftligen och muntligen diskutera och resonera utifrån olika teoribildningar om regionala urbaniseringsprocesser, regionalpolitik, flernivåstyrning och hållbar utveckling

6. skriftligen och muntligen tillämpa teoretiska begrepp för att analysera regionala urbaniseringsprocesser, regionalpolitik, flernivåstyrning och hållbar utveckling

7. skriftligen och muntligen utifrån kritiska förhållningssätt reflektera över förutsättningarna att bedriva planering av byggd miljö på den regionala nivån i relation till teorier om flernivåstyrning, samtida regional politik och hållbar utveckling

8. kritiskt och konstruktivt kunna genomföra kollegial granskning av texter

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

9. kritiskt förhålla sig till olika aktörers intressen och medverkan i regionala planeringsprocesser och regional utveckling

10. kritiskt reflektera över möjligheten att främja hållbar utveckling i relation till samtida urbaniseringsprocesser och regionalpolitiska strategier

Arbetsformer

I kursen genomför studenterna tre uppgifter som resulterar i ett reflektionspapper (individuellt), en muntlig redovisning (i grupp) och en uppsats (individuellt). Dessa diskuteras och analyseras i obligatoriska seminarier. Föreläsningar som ges i kursen behandlar ämnen som är knutna till kursuppgifterna. Föreläsning kan kombineras med studiebesök/exkursion.

Bedömningsformer

Kursen omfattar följande examinationsuppgifter:

1. reflektionspapper (3 hp) (UV)

2. muntlig redovisning (3 hp) (UG)

3. uppsats (4 hp) (UV)

Lärandemål 1 samt 5-8 examineras i var och en av de tre examinationuppgifterna och kräver således examinering i tre steg. Examinering av lärandemål 2 sker genom examinationsuppgift 1, lärandemål 3 genom examinationsuppgift 2 och lärandemål 4 samt 9-10 genom examinationsuppgift 3.

För kursbetyget godkänt krävs att alla examinationsuppgifter är godkända.

För kursbetyget väl godkänt krävs att reflektionspappret samt uppsatsen är väl godkända.

Kurslitteratur

Kurslitteratur och övriga läromedel:

  • Andersson, F., Ek, R. & Molina, I. (2008). Regionalpolitikens geografi. Regional tillväxt i teori och praktik. Studentlitteratur, Lund.
  • Coe, N.M., Yeung, H.W.C. & Kelly, P.F. (2013). Economic geography: a contemporary introduction (2. ed.). Wiley, Hoboken.
  • Material i form av forskningsrapporter, vetenskapliga artiklar samt policy- och planeringsdokument om max 500 sidor tillkommer. Detta material tillhandahålles elektroniskt eller utdelas vid kursstart.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.