Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
G1N
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om mindfulness, de processer som påverkar individen i idrottsutövande och hur dessa kan tillämpas. Detta innefattar kunskaper kring vad mindfulness är, dess verkan och mekanismer. Kursen syftar vidare till att studenten ska kunna implementera sina kunskaper i en idrottsmiljö, särskilt genom förståelse för tillämpad prestationspsykologi och psykisk hälsa.
Kursen behandlar grundläggande teoretiska och tillämpade perspektiv inom mindfulness i idrott. Tonvikt läggs på att förstå mekanismerna i mindfulness kopplat till idrottsutövandet, såväl som att få en förståelse för de teoretiska delarna som utgör mindfulness. Kursen fokuserar även på hur mindfulnessmetoder har integrerats i idrotten och vilken påverkan detta kan ha på prestation och psykisk hälsa. En central del i kursen är också kursdeltagarnas eget praktiska utövande av mindfulness under kursens gång.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och förklara relevanta begrepp i mindfulness inom idrotten
- reflektera kring mindfulness och dess relation till psykisk hälsa i idrotten
- redogöra för prestationspsykologiska strategier kopplat till mindfulness i idrotten
- reflektera över den egna erfarenheten av praktiskt utförande av mindfulness
Kursen innehåller varierande arbetsformer, så som föreläsningar, seminarier och praktisk tillämpning. Utbildningen sker genom nätbaserad distansundervisning. Vissa föreläsningar distribueras över nätet i form av rörlig bild och ljud. Den nätbaserade utbildningsformen kräver tillgång till dator med bredband med minst 0,5 Mbits hastighet.
Examination sker genom en skriftlig och muntlig hemtentamen.
God språkbehandling och goda presentationsformer krävs.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Baltzell, Amy L. (red.) (2016). Mindfulness and performance. Cambridge University Press. (572 s.)
Henriksen, Kristoffer; Hansen, Jakob, & Hvid Larsen, Carsten (2019) . Mindfulness and acceptance in sport. Routledge (252 s.).
Artiklar motsvarande 150 sidor tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.