Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2027

Kursplan hösten 2027

Benämning

Vägledning i ett utvecklings- och lärandeperspektiv

Engelsk benämning

Career Guidance from a developmental and learning perspective

Kurskod

SY171G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för studie- och yrkesvägledarprogrammet

Inrättandedatum

2025-05-14

Fastställandedatum

2025-05-14

Gäller från

2027-08-30

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SY130G Vägledningens grunder (genomgången) eller SY140G Den föränderliga människan (genomgången) För att äga tillträde till studier på utbildningens tredje termin ska minst 45 högskolepoäng inom programstudierna vara godkända.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Studie- och yrkesvägledarutbildningen

Innehåll

Kursen syftar till att studenterna ska tillämpa kunskaper om teorier och modeller för karriärutveckling och vägledning. Kursens syfte är också att studenterna ska utveckla kunskap om olika perspektiv på individens lärande såväl teoretiskt som didaktiskt.

Kursen tar sin utgångspunkt i vägledningens praktik, i dess grundläggande antaganden och i centrala begrepp inom vägledning såsom val, väljande och karriärutveckling. I kursen ingår en bred beskrivning av specialpedagogik och pedagogik, där särskild vikt läggs vid relationen till olika individers och gruppers bakgrund och erfarenheter. Studenterna genomför vägledningssamtal, enskilt och i grupp, utifrån olika vägledningsmodeller och analyserar och diskuterar vägledarens och den/de vägledningssökandes roll i samtalssituationen Undervisnings- och informationsprocessen och dess didaktik behandlas översiktligt. En del av kursen är verksamhetsförlagd.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten

Identifiera behov, planera och genomföra vägledningsinsatser utifrån individers och gruppers behov Demonstrera sin förmåga att agera i informations- och undervisningssituationer

Utveckla och analysera sin förmåga att agera i vägledningssituationer

Visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, seminarier och övningar, enskilt och i grupp.

Bedömningsformer

Studenten genomför vägledningsinsatser både enskilt och inom ramen för ett grupparbete som examineras både muntligt och skriftligt. Studenten ska även genomföra en undervisningsinsats under VFU:n. Detta examineras vid muntligt seminarium. Enskilda samtal och gruppvägldedningsinsatser ska genomföras. Dessa examineras muntligt och skriftligt. Studenten reflekterar över sitt lärande i kursen i en skriftlig uppgift.

Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur

Bolstad, August (1998) Handbok i lärande. Studentlitteratur, ISBN 9144007531, 248 s

Boström, Lena & Svantesson, Ingemar (2007) Så arbetar du med lärstilar. Brain Books, ISBN 9185327270, 150 s

Egan, Gerard och Robert Reese (2021). The Skilled Helper. A Client-Centred Approach. Cengage Learning EMEA.

Birgisdottir Björg, Jónsdottir Sigridur Hulda & Siguradottir Anna (2015) Watch – en handbook I gruppvägledning. Bokus förlag. ISBN 9789198187823

Olsson Jers, Cecilia (2012) Klassrummet som muntlig arena. Liber förlag ISBN 978-91-47-10061-3

Patton, Wendy & McMahon, Mary (2006) Career Development and Systems Theory. Sense Publishers, ISBN 9077874135, valda delar.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om
resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.